همانطورکه میدانید در شرایط امروز جوامع، تبلیغات نقش بسیار موثری در توسعه کسب و کارهای مختلف دارند. در جهان امروز، با استفاده از انواع مختلف تبلیغات، بسیاری از مشاغل توانستهاند به ترقی و رشد قابل توجهی دست یابند. به همین دلیل، در حال حاضر، انواع مختلفی از روشهای تبلیغی و یا تبلیغاتی وجود دارد که دارای اشکال مختلف سنتی و جدید هستند. در میان روشهای تبلیغات مختلف، روشهای تبلیغی موثر، به راهکارهایی گفته میشود که میتوانند در معرفی محصولات و یا خدمات یک کسب و کار، بهتر از سایر روشها عمل کنند و از این طریق به افزایش فروش محصولات و خدمات کمک کنند. لازم به ذکر است که تبلیغات، در حال حاضر انواع و اقسام مختلفی دارد و برای هر یک از کسب و کارها به شیوه خاصی انجام میگیرد.
تبلیغات چیست؟
تبلیغات در زبان انگلیسی با کلمه advertising شناخته میشود و در معنای کسی را مد نظر و مخاطب قرار دادن به کار میرود. به طور کلی میتوان گفت تبلیغات به این معنا است که مخاطب و یا کاربران خاصی را مد نظر قرار دهید تا پیام خود را به آنان منتقل کنید و آنها را قانع سازید تا از برند شما و محصول شما خرید کنند. در این مسیر، از انواعی از وسائل و تجهیزات استفاده میشود. بنابراین تبلیغات را میتوان نوعی روش و یا تکنیک ویژه برای ترویج و فروش کالاهای مختلف و خدمات متنوع به شمار آورد که از جمله ارتباطات غیر شخصی محسوب میشود.
تبلیغات با چه اهدافی انجام میشود؟
همانطور که میدانید هدف اساسی و اولیه از انجام تبلیغات مختلف، افزایش فروش محصولات و خدمات است تا از این طریق رونق کسب و کارها اتفاق بیفتد. از طرف دیگر در برخی از مواقع، اهداف دیگری نیز مد نظر است. از جمله این اهداف میتوان به وضعتی اشاره کرد که محصولی تازه، وارد بازار شده است و به دنبال جذب مشتریان بالقوه برای خرید و فروش است. از طرف دیگر در بسیاری از مواقع، انجام تبلیغات برای پیگیری یک برنامه فروش شخصی و ویژه است.
یکی دیگر از اهداف انجام انواع مختلف تبلیغات، آگاهی بخشی در مدت زمان بسیار کوتاه به مشتریان و مردم نسبت به کسب و کار شما است. انجام روشهای تبلیغی در چنین شرایطی به شما کمک خوهد کرد تا بتوانید تعداد بیشتری از افراد را با کسب و کار و یا محصول و خدمات خود آشنا سازید. بسیاری از افراد به دنبال این هستند تا بتوانند کسب و کار خود را ملی و یا بین المللی کنند و به بازارهای جهانی راه پیدا کنند و از این طریق ،مشتریان بیشتری را به سمت خود جلب و جذب نمایند. بنابراین با استفاده از روشهای تبلیغی موثر میتوانند با سرعت بالاتری به این اهداف خود دست پیدا کنند.
تبلیغات چه تاثیری در افزایش فروش کسب و کارها دارد؟
به طور کلی و بر طبق نتایج تحقیقات، میتوان گفت تبلیغات، روشی بسیار موثر و مفید در بالا بردن میزان آگاهی مخاطبان و مشتریان است. بنابراین از طریق انجام امور تبلیغی، مشتریان بسیار زیادی با ابداعات و نوآوریها و محصولات تازه تولید شده توسط شرکتها و صاحبان کسب و کارهای مختلف، آشنا میشوند. با این آشنایی، آنها نسبت به خرید از این کسب و کارها تمایل پیدا میکنند. لازم است بدانید که در حال حاضر نتایج تحقیقات در این زمینه، تاثیر مستقیم تبلیغات بر میزان فروش محصولات و همچنین آگاهی بخشی به مشتریان و مخاطبان را مشخص نکرده است. اما روشهای بسیار موثری وجود دارد که نشان میدهد تبلیغات دارای این امکان و توان هستند که تاثیرات غیر مستقیم بسیار زیادی را برای فروش محصولات و کالاها به وجود آورند.
این روشها به طور معمول، فاکتورها و عواملی از قبیل آگاهی مشتریان و همچنین نگرش آنها نسبت به یک محصول و یا برند را مورد توجه و بررسی قرار میدهند. لازم است بدانید که این دسته از عوامل به طور غیر مستقیم به فروش بیشتر محصولات و ارائه خدمات، کمک خواهد کرد و در دستیابی به اهداف اثر گذار است.
تبلیغات چه تاثیری بر روند برند سازی خواهد داشت؟
در حال حاضر یکی از روشهای بسیار مناسب و کارآمد برای برندسازی، انجام تبلیغات است. چراکه دنیای امروزی، به شدت به فضای مجازی و اینترنت و رسانههای جمعی وابسته است. بنابر این عوامل، برخی از صاحب نظران رسانه بر این باورند که هر چند محصولات شما با کیفیت بسیار بالایی تولید شده باشند اما برای آنها تبلیغات موثری انجام ندهید و محصولات و خدمات خود را به درستی به مردم و مخاطبان معرفی نکنید مثل این است که هیچ کاری انجام ندادهاید.
در گذشته نظر افراد این بود که تولید، به ویژه تولید انبوه و با کیفیت راهکاری است که میتواند موجب تسلط یک برند در بازار شود. این در حالی است که در شرایط حاضر جوامع، برند و برند سازی از طریق انجام تبلیغات نقش بسیار مهمتری در توسعه یک کسب و کار دارد. بنابراین لازم است کسب و کارها پس از تولید یک محصول با کیفیت به فکر انجام روشهای تبلیغی موثر برای معرفی محصولات و برند سازی و همچنین توسعه برند آن باشند.
لازم به ذکر است که انجام روشهای تبلیغی میتواند از طریق تهییج مخاطبان و همچنین با به کارگیری عناصر نمادین، یک شخصیت و ویژگی خاصی را برای برند مورد نظر در ذهن مخاطب ایجاد کند و از این طریق به برند سازی کمک کند.
انواع تبلیغات و کاربرد هر کدام
در حال حاضر روشهای مختلفی برای تبلیغ و انواع مختلف تبلیغات وجود دارد از جمله انواع مختلف تبلیغات میتوان تبلیغات آفلاین و انلاین و تبلیغات تلویزیونی را نام برد.
تبلیغات آفلاین
از جمله تبلیغات آفلاین، میتوان به تبلیغات چاپی از قبیل بروشورها، کاتالوگها، پوسترها، کارت پستالها و بولتنها، روزنامهها، مجلات و.... اشاره کرد. این دسته از رسانههای چاپی، عمر طولانی مدتی دارند و هنوز هم مورد استفاده قرار میگیرند. تمامی کسب و کارها، چه کوچک و چه بزرگ میتوانند از انواع روشهای تبلیغی آفلاین استفاده کنند و از این طریق، کسب و کار خود را مطرح نمایند.
تبلیغات آنلاین
در حال حاضر روشهای جدید تبلیغاتی با استفاده از بستر و فضای اینترنت انجام میگیرند. از جمله این روشهای تبلیغی میتوان به تبلیغات در شبکههای اجتماعی اشاره کرد. همچنین در حال حاضر تبلیغات زیادی به صورت آنلاین در فضای وب و وب سایتها و موتورهای جستجو انجام میشود. همانطور که میدانید در شرایط فعلی، تعداد زیادی از افراد از اینترنت استفاده میکنند. بنابراین در صورتی که صاحبان مشاغل در این فضا فعالیت نداشته باشند میدان را برای رقبای کاری خود خالی کردهاند. در این شرایط، پلتفرمهای مختلف شبکههای اجتماعی نیز امکاناتی بسیار مناسب برای انجام تبلیغات فراهم کردهاند. بنابراین در صورتی که شما هم صاحب کسب و کارهای تجاری و یا خدماتی هستید به این نوع از تبلیغات نیاز خواهید داشت.
تبلیغات تلویزیونی
این نوع از تبلیغات، نیازی به معرفی ندارند. چراکه تمامی ما با انواع مختلف این تبلیغات به میزان کافی آشنایی داریم. همانطور که میدانید تبلیغات تلویزیونی به طور معمول، شامل یک ویدئو هستند که به صورت کوتاه شده، سعی در معرفی و فروش هر چه بیشتر یک محصول و یا ارائه خدمات دارد. لازم به ذکر است که صاحبان مشاغل مختلف، از طریق استفاده از امکانات تلویزیون، سعی دارند مخاطبین برنامههای تلویزیونی را به سمت خود جلب و جذب نمایند و آنان را ترغیب و تشویق به استفاده از محصولات و خدمات خود کنند. لازم است بدانید که این دسته از تبلیغات، به طور تقریبی و همزمان با اختراع تلویزیون شکل گرفتند و تا کنون تحولات زیادی را پشت سر گذاشتهاند. از جمله ویژگیهای این نوع از تبلیغات میتوان به این عامل اشاره کرد که تبلیغات تلویزیونی مخاطبان بسیار بیشتری نسبت به دیگر رسانهها دارند و احساسات متفاوتی را در بینندگان ایجاد میکنند.
چطور رسانه پر بازخورد برای تبلیغ کسب و کار خود را پیدا کنیم؟
برای اینکه بتوانید رسانهای پربازخورد و موثر را برای کسب و کار خود پیدا کنید لازم است 3 نکته اساسی و یا پاسخ سه سوال مهم را در نظر داشته باشید. برای نمونه، لازم است بدانید که تبلیغ کسب و کار شما قرار است چه حوزهای را در بر بگیرد. برای مثال آیا شما قصد دارید تبلیغی را انجام دهید تا از طریق آن، کسب و کار خود را معرفی کنید و یا میخواهید به بازاریابی برای فروش محصولات خود دست بزنید. از طرف دیگر لازم است به این نکته توجه داشته باشید که رسانه مورد نظر شما برای ابلاغ و ارسال پیام به مخاطبین و مشتریان کدام رسانه است. یعنی آیا تمایل دارید برای انجام تبلیغات خود از تلویزیون استفاده کنید و یا اینترنت و یا شبکههای اجتماعی و... را برای این کار در نظر گرفتهاید.
همچنین لازم است برای انتخاب رسانه پر بازخورد و مناسب برای انجام تبلیغات خود، انواع مخاطبان را در نظر داشته باشید. همانطور که میدانید مخاطبان، دارای انواع مختلفی هستند و باورها و نگرشهای متعددی دارند. همچنین لازم است بدانید که این دسته از مخاطبان، از رسانه مورد نظر چه استفادهای میکنند و پایگاه اقتصادی آنها به چه شکلی است. با پیدا کردن پاسخ این پرسشها و در نظر گرفتن این نکات، میتوانید حوزه تبلیغی موثر و همچنین رسانه و یا حتی شاخه تبلیغی خود را تعیین و مشخص نمایید و از این عناصر در راستای بهبود و ترقی کسب و کار خود استفاده کنید.
چطور تبلیغات موجب افزایش مخاطبان صفحات اجتماعی میشود؟
شبکههای اجتماعی در شرایط حاضر، از مقرون به صرفهترین رسانهها برای انجام امور تبلیغی و بازاریابی به شمار میروند و از طرف دیگر مدرنترین این رسانهها نیز هستند. از طریق به کارگیری این فضاها، قادر خواهید بود میزان آگاهی مخاطبان را از محصولات و یا خدمات خود افزایش دهید. از طرف دیگر اجرای تبلیغات در این فضاهای جمعی، باعث افزایش آگاهی از برند شما خواهد شد و جایگاه برندتان را تقویت خواهد کرد. همانطور که میدانید یکی از نکات مهم در این شبکهها افزایش دیده شدن است. برای دیده شدن هر چه بیشتر، باید در این شبکهها فعال باشید و به طور دائم، به تولید محتواهای مختلف اقدام کنید. از طرف دیگر لازم است با مخاطبان و کاربران صفحات خود نیز ارتباط و تعامل برقرار کنید.
این عوامل باعث میشود تا عده بسیار زیادی از افراد، برند شما را بشناسند. وقتی این افراد و مخاطبان برند شما و یا محصولات و خدماتتان را بشناسند از آن استفاده خواهند کرد و در صورتی که از محصولات شما راضی باشند، محصولات و خدمات و صفحات شما را به دیگران نیز معرفی خواهند نمود. از این طریق تعداد بیشتری از افراد و مخاطبان به صفحات اجتماعی شما وارد خواهند شد.
بودجه بندی تبلیغات چیست؟
لازم است بدانید که یکی از اقدامات مهم در مدیریت تبلیغات، برای کسب و کارهای مختلف، بودجه بندی و تعیین بودجه مورد نیاز برای تامین مخارج و هزینههای مربوط به تبلیغات است. در بودجه بندی برای تبلیغات، چند عامل مهم و اثر گذار وجود دارد. از جمله عوامل موثر بر بودجه بندی تبلیغات میتوان به این عامل اشاره کرد که محصول و یا برند مورد نظر چه عمر و دوام و قدمتی دارد. از طرف دیگر لازم است سهم بازار کالا و همچنین پایگاه مصرف کننده نیز در نظر گرفته شود و سپس با توجه به آن به بودجه بندی تبلیغات اقدام گردد. در این میان، میزان رقابت و شلوغی بازار نیز دارای اهمیت است.
لازم به ذکر است که برای بودجه بندی تبلیغات، چند روش اساسی وجود دارد که عبارتند از: روش بودجه بندی در حد توان، روش بودجه بندی درصد فروش، روش بودجه بندی برابر با رقبا و...
هر یک از این روشها در شرایط خاصی مورد استفاده قرار میگیرند. برای نمونه روش بودجه بندی در حد توان، برای کسب و کارهایی مناسب است که در ابتدای راه، هستند و از نظر مالی، در شرایط مناسبی به سر نمیبرند.
بهترین رسانههای امروزی برای انتشار تبلیغات کدام هستند؟
همانطور که میدانید در حال حاضر یکی از روشهای عمده و مهم تبلیغات، استفاده از امکانات اینترنت و شبکههای اجتماعی است. با توجه به گسترش این فضاها و کاربردهای آنها، تبلیغات در این فضاها نوعی ضرورت برای برند سازی و فروش محصولات و خدمات است. در حقیقت میتوان گفت این دسته از رسانهها به دلیل کاربرد وسیع و قابلیت دسترسی آسان برای کاربران مختلف، از جمله بهترین رسانههای امروزی، برای انتشار تبلیغات به شمار میروند. با حضور در این فضاها امکان دیده شدن بیشتر و همچنین امکان هدف گذاری دقیق مخاطب، فراهم میگردد و از این طریق، به نحوی راحتتر، قادر به متقاعد کردن مخاطبان خود، خواهید بود.
- ۰۰/۰۵/۱۶