پادکست، یکی از جذابترین پلتفرمهای موجود برای تبلیغات است. اگر شما صاحب یک کسبوکار هستید، استفاده کردن از پادکست برای شما از نون شب واجبتر است! پادکست علاوه بر آنکه جذاب است و بر مخاطب شما اثر میگذارد، در بینه سازی سئوی سایت شما هم اثر دارد. به طور کل، پادکست چوبی است که از دوطرفه به سود برای مارکتینگ شما ختم میشود. در این مقاله با من باشید تا باهم به بررسی مزایای استفاده از پادکست در برندینگ بپردازیم.
حالا چرا پادکست؟
تصور کنید برگردیم به زمان ماقبل انقلاب صنعتی، یقه یک جوان بیست و چندساله را بگیریم و یک هدفون به او بدهیم و سپس به او بگوییم از حالا به بعد هروقت که بخواهد میتواند آهنگ گوش بدهد و یک آهنگ مشخص را، دقیقاً با همان فرمت اولیه، هرچقدر دلتنگش میخواهد گوش بدهد. شگفتی این مخاطب بیست و اندی ساله، در دوران ماقبل صنعتی شدن را، یکلحظه تصور کنید. جالب است نه؟
شنوایی نعمتی است که خدا ارزانی داشته و تکنولوژی نعمتی است که بنده خدا ارزانی داشته. میزان جالبتوجه بودن امکانات موسیقایی الان را، تنها با تصور فردی که روحش هم از وجود این چیزها خبر ندارد، میتوان فهمید. وقتی که نعمت هست، چرا از نعمت استفاده نکنیم؟
بهقولمعروف، "کفر نعمت، از کفت بیرون کند." بگذارید این نعمت را دقیقتر برای شما توضیح بدهم. کودکیتان را در خاطرتان هست؟ وقتی که مادرتان شب ها برایتان کتاب میخواند، انگار قصهها جالبتر بودند. هر شب مشتاق بودید که یک قصه بشنوید. هنوز هم قصهها همان قصهها هستند، با همان نکات جالبتوجه و جدید. چرا ما دیگر به قصه خواندن علاقه نداریم؟ جواب این سؤال، در فعل خودش است. مسئله سر " خواندن" است. جا دارد بگویم، شنیدن کجا و خواندن کجا؟ برای همه ما گوشدادن، نهتنها راحتتر است که شیرینتر هم هست. مخصوصاً اگر با صدایی خوش، محتوا را بشنویم برایمان جالبتر هم میشود.
شیوه کلاسیک ارتباط با مخاطب، ارتباط از طریق محتوای متنی است. از دوران های خیلی قبلتر از صنعتی شدن، کتابها در دسترس بودند و ماینهای چاپ هم از اولین اختراعات پساصنعتی شدن بودند. ارتباط به شیوه متنی، کلاسیکترین و قدیمیترین نوع ارتباط است. این نوع ارتباط آنقدر جاافتاده است که ما وقتی میخواهیم بیزینسی راه بیندازیم، اصلاً به اینکه با شیوه دیگری به تبلیغات آن بپردازیم، فکر نمیکنیم.
امروزه، هنوز اکثر بیزینسها و مارکتینگها، از محتوای متنی برای معرفی خودشان استفاده میکنند بدون آنکه حتی به تولید محتوا و معرفی خودشان به شکل دیگر هم فکر کنند. درواقع اکثر صاحبان بیزینس، اصلاً فکر اینکه به شکل صوتی تولید محتوا داشته باشند هم به سرشان نمیزند. چون در باورشان این کار روش خیلی سختی برای معرفیشان است و از بازده آن نیز مطمئن نیستند؛ لذا؛ به سمت راههای قدیمی و جاافتادهای مثل محتوای متنی میروند.
بگذارید حرفی که در اول این تیتر زدم را باز دوباره تکرار کنم. " کفر نعمت از کفت بیرون کند" این مثل، شرححال و روز اصحاب بیزینس است. آنها قدر نعمتی که دارند را نمیدانند. درگذشته، امکان اینکه تولید محتوا به شکل پادکست ارائه بشود وجود نداشت. فوق فوقش میتوانستی یک جارچی جور کنی که هرروزه کله سحر مردم را با داد و جنجال توضیح محصولت، از خواب بیخواب کند! اما وقتی امروز، ما این امکان را داریم که با شیوهای دوستداشتنی، مثل پادکست، به معرفی خودمان بپردازیم، چرا برویم سراغ روشهای قدیمی و کمبازده؟
جالب است به شما بگویم که هرچقدر یک چیز برای ما جالبتوجه تر باشد، بیشتر به آن دقت میکنیم. تصور کنید شما دنبال شمعهایی میگردید که از ترکیب بتن با پارافین تغذیه میکنند. اگر بخواهید این محتوا را سرچ کنید و سایتها را تکبهتک بخوانید، احتمالاً قید این شمعها را بزنید و تصمیم بگیرید از بقالی سر کوچة بسته شمع مناسب شام غریبان تهیه کنید. حالا شرایطی را تصور کنید که یک فایل موسیقی، به شما در باره مراحل ساخت یک چنین شمعهایی اطلاعات بدهد و به شما بگوید من ها را از کجا میتوانید تهیه کنید و تمام چیزهایی که میخواستید بدانید را، شستهورفته در اختیارتان بگذارد.
شما حین گوشدادن به محتوا، میتوانید غذا بخورید یا راه بروید. درواقع آن ها شما را به خودشان محدود نمیکنند و با این کار، تمام توجه ذهنی شما را میخرند. گوشدادن به یک پادکست، برعکس خواندن متن، اصلاً کار خستهکنندهای نیست. اگر صدای گوینده خوب باشد و یکم آبوتاب هم داشته باشد که دیگر هیچی! ممکن است حتی چندین بار پادکست مذکور را گوش کنید. اینها را گفتم تاب شما بگویم، هرچقدر محتوای شما جذابتر باشد و کمتر مخاطبان هدفتان را خسته کند، کسبوکار شما، شانس بیشتری برای بالا آمدن و برندینگ دارد. در ادامه این مقاله با من همراه باشید تا کمی مزایای تبلیغات با پادکست را باهم مرور کنیم.
مزایای پادکست برای مارکتینگ
ما در دورانی زندگی میکنیم که همه چیز با سرعت نور، به سمت مدرنتر و مدرنتر شدن پیش میرود. برای آنکه از این جریان عقب نمانیم، ما هم باید بهتناسب، مدرنتر و نو تر شویم. میشود گفت تبلیغات صرفاً باتکیهبر متن و تایپوگرافی، برای عهد بوق است! امروزه برندهای بزرگ و قوی، همهشان از پادکست و تولید محتوای صوتی و یا ترکیب تولید محتوای صوتی و تصویری باهم، برای معرفی خودشان و محصولات جدیدشان استفاده میکنند. با این بازاری که روزبهروز جهانیتر از روز قبل میشود، شما بهعنوان یک کسبوکار، هرچقدر هم خوب باشید، اگر تبلیغات درستی انجام ندهید، شانسی برای بالا آمدن ندارید.
هر کاری راهی دارد و هر کاری کاردانی. در نتیجه برای اینکه بتوانید بازار خوبی برای کسبوکارتان ایجاد کنید، لازم است که از شیوه درست، به معرفی و تبلیغات خودتان بپردازید و این کار را به کسی بلد کار است بسپارید. شرکت تولید محتوای صوتیمانی، میتواند در این راه به شما کمک کند. من هم میتوانم به شما کمک کنم که گزینه درست را برای کسبوکارتان انتخاب کنید و در ادامه با من همراه باشید تا برایتان مزایا و منافعی که استفاده از پادکست به دنبال خودش میاورد را، برایتان بازگو کنم.
روحوضی بازی
وقتی که شما یک متن را میخوانید، خیلی سخت است که لحن آن را متوجه بشوید و اگر هم متوجه بشوید، کمتر پیش میاید که تحت تأثیر آن قرار بگیرید. اگر نویسنده خیلی خبره باشد، هنر کند کمی شما را به خود بیاورد. تقریباً هیچکدام از ما، زحمت اینکه یک محتوای تبلیغاتی را دوباره بخوانیم، به خودمان نمیدهیم. ولی پادکستها اینطور نیستند. پادکست، قابلیت این را دارد که هزاران بار گوش داده شود. تولید محتوا به شکل پادکست و با فایلهای صوتی، این امکان را به مخاطب میدهد که لحن مطلب را درست دریافت کند.
در پادکستها گویندگان مطالب خشک تبلیغاتی را، با لحن پر آبوتاب بیان میکنند. مثلاً اگر شما همبرگر دوست نداشته باشید و یک گوینده ماهر بخواهد از همبرگرهای فلان جا تعریف کند، ممکن است شما در انتهای پادکست به این نتیجه برسید که دلتان میخواهد یکبار دیگر همبرگر را امتحان کنید، یا اینکه با خودتان استدلال کنید، همبرگرهای دیگری که خوردهاید بیکیفیت بودهاند و اگر از این برند مشخص همبرگرتان را تهیه کنید، به آن علاقهمند خواهید شد! در واقع، اثری که این لحن سازی دارد را، سازمانهای مخفی شستوشوی ذهنی، ندارند!
ارتباط نزدیک
یکی از دلایلی که محتوای متنی جالب نیست، عدم صمیمیت است. این قضیه چندان بیربط به مورد قبلی که آن را باز کردم نیست. در واقع، وقتی شما یک متن را میخوانید، هیچ چیزی که از اینکه نویسندهاش کیست نمیفهمید. جذب همچین محتوایی شدن، در کنار اعتماد کردن به این، بسیار سخت است. درمورد پادکستها، عکس این قضیه صدق میکند. وقتی شما به پادکست گوش میدهید، یک گوینده با لحنی که خیلی هم قابلاعتماد به نظر میرسد، شروع میکند به استدلال کردن برای شما. در واقع شما در موقعیتی قرار میگیرید که انگار یک دوست، آشنا یا لااقل یک فروشنده مغازه از نزدیک دارد برای شما خیلی صادقانه مطالبی را دور مورد محصول موردنظر میگوید. در مواجهه با پادکست، شما به گوینده نزدیکتر هستید.
بگذارید قضیه را سادهتر بگویم. وقتی یک آدمیزاد جلوی شما میایستد؛ با شما حرف میزند و شما چهرهاش را هم میبینید. از چیزهایی مثل مدل لباس پوشیدن و سایر مواردش آگاه میشوید. اعتماد کردن وقتی یک نفر جلوی رویتان ایستاده است بسیار راحت است تا وقتی که هیچ چیزی از خود او را نمیبیند. پادکست، علاوه بر اینکه به یک مکالمه عادی نزدیکتر است، حالتی از پخش زنده را هم ایجاد میکند. درواقع، در ذهن ما اینطور به نظر میاید یک نفر همین حالا در حال حرف دن با ماست، و ما صدایش را میشنویم و صورتش را نمیبینیم. درست مثل حرفزدن با تلفن. جالب است به شما بگویم که یکی از دلایلی که در دنیای مجازی اعتماد کردن سخت است، همین احساس دوری است که با دیگران میکنیم. در حقیقت، در مواجهه با نوشته، ما نمیتوانیم همزمانی احساس کنیم یا حتی متوجه چیزی از نویسنده آن بشویم، در نتیجه فرایند اعتماد کردن سختتر میشود. در محتوای صوتی، ما از این مشکلات نداریم. مخاطب بهسادگی با لحنی که گوینده به خودش میگیرد، با او همدل و هم راستا میشود. این امکان هم راستا کردن نظر مخاطب با حرفهای گوینده، یکی از بهترین امکاناتی است که یک برندینگ میتواند برای خودش بخرد.
آسانی تولید پادکست
پادکستها، همانطور که گفتم، باعث اعتمادسازی در مخاطب میشوند و از همین طریق، به برندسازی شرکت شما کمک میکنند. اثر پادکست، بر برندینگ و تبلیغات، انکارناپذیر است. اکثر ما به این دلیل سراغ پادکست نمیرویم که فکر میکنیم، ساختن آن بسیار دشوار است. درحالیکه اینطور نیست و این یک باور غلط درمورد پادکست است. برای ساختن پادکست خوب، کافی است با مؤسسهمانی که کارش تولید پادکست است تماس بگیرید. این مؤسسه میتواند به شما در زمینه تولید پادکستها منظم و ایجاد اثر مثبت روی تبلیغات و برندینگ شما، بهوسیله محتوای صوتی، کمک کند.
افزایش آگاهی از برند
همانطور که خاطرنشان کردم، پادکست با بهرهگیری از امانات ذاتی که دارد، باعث گسترش برند شما میشود. درواقع پادکست با ایجاد احساس نزدیکی در مخاطب، اعتماد او را برای شما میخرد که از مهمترین موارد برای بالا آمدن یک برند است. پادکستها معمولاً به طور خودجوش پخش میشوند. درواقع، کسی برای دوستانش متن معرفینامه نمیفرستد ولی کاملاً محتمل است که یک پادکست خوب را، برای تمام دوستانش بفرستد و با انکار باعث تبلیغات برند شما، بدون هیچ هزینهای بشود. یعنی، پادکست این قابلیت را هم دارد که کسانی راه حقوقبگیر شما نیستند را، به فعالیت برای شما تشویق کند.
این کار این دست افراد، به دو طریق باعث گسترش برند شما میشود. اول اینکه پادکست خوب شما را نشر دادهاند و ممکن است دوستانشان هم برای کسان دیگری این پادکست را بفرستند و زنجیره این فرستادنها تا ناکجا برود و پادکست شما که معرف برندتان است، انتشار چشمگیری در بین مردم پیدا کند. دوم اینکه شاید اعتماد کردن به گوینده پادکست سخت باشد، اما ما به دوستمان اعتماد میکنیم. در واقع، اثرگذاری پادکست، وقتی که دوست و اشنایانمان آن را برای ما میفرستند، بیشتر میشود.
تأثیر محتوای متنی بر سئو
سئو به معنی شناخت و بهکارگیری امکانات موتورهای جستوجو است. درواقع، اگر شما با شیوه و طریق موتور جستوجو آشنا باشید و بدانید چرا چطور یک محتوا لینک اول وحتوای اسمان خراش میشود، آن راهکارها را به کار میگرید تا برند خودتان را هم گسترش دهید. در سالهای اخیر، فرمولهایی که موتورهای جستوجو از آنها استفاده میکردند، تغیر کرده است و مردمیتر شده است. مردمیتر به این معنا که بهینه بودن مطلب شما، و علاقه مردم به این، اهمیت بیشتری دارد تا رعایت یک قالب خشک برای گوگل.
یکی از عوامل تأثیرگذار بر سئوی مطالب سایت، استفاده از پادکست است. قراردادن ویدئو و پادکست در سایت شما، باعث میشود که افراد مدت بیشتری در سایت شما بمانند و حتی بعداً هم دوباره به آن رجوع کنند. پادکست با افزایش ویو و تایمی که مخاطبان در سایت شما بودهاند، باعث بالا آمدن سایت شما میشود. در نتیجه، نصیحت من به شما این است که اثر پادکست بر سئو را نادیده نگیرید.
خلاصه مطالب
پادکست، یک راه اثرگذار برای تبلیغ برند و کسبوکار شماست. در پادکست، ما به گوینده احساس نزدیکی میکنیم و او را باور میکنیم. باوری که ما به گوینده پادکست داریم، زمینهساز علاقهمندی ما به برند موردنظر میشود. همانطور که میدانید، یکی از مهمترین عوامل در شناخته شدن یک برند، داشتن مشتریهای پایه ثابتی است که به محصولات ما اعتماد کرهاند. به طور کل پادکست، از هر روشی که شده سعی کند برند شما را بالا ببرد. شرکت تولید پادکست مانی با سابقه درخشانی که دارد، یکی از بهترین مور ها برای این است که پادکست برندتان را به آن بسپارید و با این کار به جذب مخاطبان و بهبود سئوی سایتتان کمک کنید.
- ۰۰/۰۵/۱۶