برای رسیدن به ثروت در دنیای امروزی، کسب و کارها حرف اول را میزنند. شما ابتدا باید با توجه به علاقه، استعداد و بعضی بودجهای که در اختیار دارید، یک کسب و کار را راهاندازی کنید. این کسب و کار هر چند هم کوچک باشد، هم در آینده برای خودتان مفید خواهد بود و هم برای دیگران. همچنین قادر هستید تا از همان ابتدای کار، افرادی را برای استخدام جذب نمایید.
در غیر این صورت و اگر تامین بودجهها در این زمینه برایتان مقدور نیست، بهتر است ابتدا خودتان مسئولیت همه چیز را به عهده بگیرید. بعد از گذشت مدتی و با کسب سرمایهی بیشتر، نسبت به استخدام افراد کاربلد اقدام خواهید کرد. در این موارد است که میتوانید بیشتر و بهتر روی ایدههای کارتان تمرکز داشته باشید و حتی کسب و کارهای دیگر را هم راهاندازی کنید.
خبر خوب این است که کسب و کارها در ایران بیش از هر زمان دیگری رونق گرفته است. بسیاری از مردم این کارها را از روی دیگر کشورها و شرکتهایشان الگوبرداری میکنند که به هیچ وجه اتفاق بدی نیست. به هر حال، از آن جایی که کشور ما به سمت صنعتی شدن پیش میرود، وقوع این قضایا کاملا طبیعی است و نوید روزهایی طلایی را به ما میدهد.
هر فرد برای کسب و کار خود به دنبال دو چیز است. مورد اول ثروت است که بی شک اگر کار درستی را مطابق با علایق خود برگزیده باشد، به آن خواهد رسید. البته این به پشتکار و عدم پشیمانی او در طولانی مدت هم بستگی خواهد داشت. مورد بعدی را هم باید تجربه دانست. شاید شما در ابتدای کار چندان در راستای زمینه کاری خود اطلاعاتی نداشته باشید، اما رفته رفته به دایره آن خواهید افزود و تبدیل به فردی با تخصص بیشتر میشوید.
شاید مورد اول بیشتر به چشم بیاید، اما حقیقت این است که تجربه بسیار مهمتر است. به وسیلهی تجربه است که شما ایدهها و استراتژیهای بهتر و مفیدتری به ذهنتان خطور میکند و میتوانید با آن به ثروت بیشتری هم دست پیدا کنید. بنابراین این دو از مواردی هستند که هرگز نباید از یاد برد.
داشتن ثروت و تجربه در یک کسب و کار منتج به انتخاب استراتژیهایی بهتر و مفیدتر خواهد شد. اگر به یاد داشته باشید، ما در این وبسایت مقالاتی را در اختیارتان قرار داده بودیم که خوشبختانه استقبال خوبی نیز از آنها به عمل آمد. اکنون نوبت به یکی دیگر از استراتژیها برای بازاریابی یا همان دیجیتال مارکتینگ به شیوهای بهتر رسیده است که بسیاری از افراد حرفهای از آن بهره میبرند.
نیچ مارکتینگ نام این شیوه از بازاریابی است که اصول خاص خود را دارد. اگر این روش را دنبال کنید، قطعا به نتایج دلخواهی خواهید رسید. در واقع هدف ما هم این است که شما را با تعریفی از نیچ مارکتینگ آشنا کنیم و ببینیم که چه مزایای و معایبی را در دسترس ما قرار میدهد. در پایان این مقاله قادر خواهید بود تا آن را پیادهسازی کرده و از رسیدن به سود بیشتر لذت ببرید. پس در صورتی که شما هم یک کسب و کار دارید و به فکر ارتقای آن هستید، ما را تا آخر همراهی کنید.
تعریف نیچ مارکتینگ
در همین ابتدا باید خدمتتان عرض کنیم که به نیچ مارکتینگ در زبان فارسی جاویژه نیز گفته میشود. پس وقتی در این زمینه این نام به گوشتان خورد، تعجب نکنید و بدانید که همان نیچ مارکتینگ است. به وسیلهی این شیوه، بازاریابان صرفا بر روی بخش کوچکی از بازار و نیازهای به خصوص برخی مشتریان تمرکز دارند و وقت خود را بیهوده برای دیگر افراد تلف نمیکنند. در این موارد، نیازها، دامنه قیمتی، کیفیت کالا و ویژگیهای جمعیت شناختی بسیار حائز اهمیت است و نباید آنها را از یاد برد. بنابراین این دسته از افراد، کسب و کارهای خود را در جایی که نیاز به آن کالا یا آموزش بیشتر از اماکن دیگر است، ایجاد میکنند.
افراد با این استراتژی کسب و کار میتوانند نیازهای مشتریان خود را به سرعت هر چه تمامتر تامین کنند. مشتریان نیز از این بابت بسیار خوشحال و راضی هستند و خیلی سریع به خواستهی خود دست پیدا خواهند کرد. پس نتیجه میگیریم که نیچ مارکتینگ بیشتر برای کسب و کارهای کوچک یا حداکثر متوسط ساخته شده است و جاممعه هدف کستردهای را در بر نمیگیرد.
صاحبان این کسب و کارها اگر چه مشتریان زیادی ندارند، اما خیالشان از بابت خرید مداوم آنها راحت خواهد بود. آنها در جریان نیاز فوری مشتری و همچنین نبود چنین خدماتی در سایر کسب و کارها هستند و به همین دلیل، به سود بیشتری نسبت به دیگر کسب و کارهای کوچک یا متوسط میرسند. استفاده از این نوع بازاریابی چندان به کسب و کارهای کوچک مربوط نمیشود؛ چرا که ممکن است آنها را با ضررهای مالی مواجه کند.
حال که با تعریفی از نیچ مارکتینگ آشنا شدیم، وقت آن رسیده است که ببینیم چطور میتوان به شناسایی آن پرداخت. فرض کنید که شما میخواهید یک کسب و کار را در جای مخصوصی ایجاد کنید ویا ببینید که نیازهای مشتری شما دقیقا چیست. در این شرایط، چه کاری انجام میدهید؟
شناسایی محل مناسب برای نیچ مارکتینگ
بدیهی است که هر چه نیازهای مشتریان در یک منطقه بیشتر باشد، آن جا بهترین مکان برای نیچ مارکتینگ خواهد بود. در سالهای گذشته، شاهد بودیم که مردم در برخی از بخشهای آفریقا فاقد کفش بودند و این نیاز حسابی در آن مناطق حس میشد. به همین دلیل، شرکتهای ساخت و توزیع کفش فورا دست به کار شدند و شعبی را در آن راهاندازی کردند.
نتیجه این شد که آنها توانستند نیاز مشتریان خود را به سرعت هر چه تمامتر رفع کنند وبه سود کلانی هم دست پیدا کنند. شما هم باید همین کار را کنید. کسب و کار خود را در مناطقی راهاندازی کنید که تقاضا برای آن محصول یا آموزش فراوان باشد. البته ماندن در جایی که برندهای زیادی حضور دارند و رقابت با آنها هم نمیتواند ایده بدی باشد، اما نیچ مارکتینگ حتما به نتیجه خوبی خواهد رسید.
نیچ مارکتینگ برای مناطقی مفید است که رقابت در آن بسیار کم باشد. در مثال بالا، شاهد بودیم که ابتدا اصلا رقابتی در آن مناطق آفریقایی وجود نداشت و عملا مردم اطلاع چندانی در این خصوص نداشتند. پس این شرکتها نیز دست به کار شدند و کفشهایی را به دست مردم رساندند. پس این هم یکی دیگر از لازمههای این تکنیک است که نباید فراموش کنید.
در نهایت، شما جایی را برای آغاز کسب و کارتان به شیوه نیچ مارکتینگ انتخاب میکنید که امکان درآمدزایی در آن بسیار زیاد باشد. طبیعتا هنگامی که تقاضای مردم برای یک کالا یا آموزش در جایی فراوان باشد، شما نیز به سود زیادی دست پیدا خواهید کرد. حال این قضیه استثناهایی هم دارد و در برخی مواقع، مردم قادر به خرید کردن از شما نخواهند بود. پس باید برخی تمهیدات را به خوبی در نظر بگیرید تا کسب و کارتان شروع به درآمدزایی کند. برای مثال، اعطای جوایز یا طراحی مناسب محصولات و در نهایت ارائه آنها با قیمتهای ایدهآل، از جمله کارهایی است که میتوانید ترتیب دهید.
مزایای نیچ مارکتینگ
خوشبختانه نیچ مارکتینگ میتواند مزایای فراوانی را در اختیار شما عزیزان قرار دهد که در این قسمت از مقاله به صورت خلاصه به بعضی از آنها اشاره خواهیم داشت.
1- همان طور که خودتان هم در مورد نخستین مزیت حدس میزنید، شما میتوانید مشتریان خودتان را داشته باشید؛ به همین سادگی! اگر بخواهید کسب و کار بزرگی داشته باشید، طبیعتا جامعه هدف گستردهای دارید و انبوهی از مشتریانی که هیچ اطلاعی در موردشان ندارید، به سمت شما خواهند آمد.
این قضیه در نیچ مارکتینگ این طور نیست و شما احتمالا بعد از مدتی تمام مشتریان خود را خواهید شناخت؛ مگر این که اندک افراد جدیدی هم به جمع آنها اضافه شوند و محبور باشید که در موردشان بدانید. این مزیت برای کسب و کارهای کوچ فوقالعاده است و به شما کمک میکند که بدانید مشتریانتان دقیقا چه چیزی میخواهند.
2- حال که مشتریان شما نسبت به کسب و کارهای بزرگ و با شیوه نیچ مارکتینگ کمتر است، طبیعتا آنها هم رضایت بیشتری از شما خواهند داشت. آنها اگر بخواهند محصولات مورد نیازشان را از کسب و کارهای بزرگ دریافت کنند، شاید به چیزی که ابتدا در ذهنشان نقش بسته بود نرسند. حتی ممکن است که آنها در این راه حسابی معطل شوند و اگر عجله داشته باشند، از خرید خود پشیمان خواهند شد.
پس نتیجه میگیریم که مشتریان برای دستیابی به کالاهای خود رضایت بیشتری از این استراتژی خواهند داشت. آنها میدانند که صاحبان این کسب و کارها به نیازهایشان احترام میگذارد و همواره میکوشند که راهی برای جلب توجه بیشتر آنها پیدا کنند.
3- با استراتژی نیچ مارکتینگ، به نوعی برند سازی نیز خواهید کرد. هنگامی که محصولات و آموزشهای خاص خود را به دست مشتریان برسانید، آنها راحتتر به شما اعتماد و در صورت نیاز، شما را به دوستان و نزدیکان خود نیز معرفی میکنند. همچنین بعد از جلب رضایت بیشتر، شاید مقادیر خرید آنها از شما افزایش پیدا کند.
پس شما قادر هستید تا برند خود را بیش از پیش بهتر کنید. هر چه قدر هم که کسب و کارتان کوچک باشد، اما قطعا به شهرتش اضافه خواهد شد. بعد از این مرحله، شاید شما تمایل داشته باشید تا کسب و کارتان را بزرگتر کنید و به فکر درآمدزایی بیشتر هم باشید.
4- حقیقت این است که شروع یک کسب و کار کوچک و بدون استخدام افراد زیاد، هزینههای کمتری را هم برایتان خواهد داشت. مطمئنا افراد در ابتدای کار خود بودجه فراوانی ندارند و ساخت این نوع از کسب و کارها را در دستور کار قرار میدهند. حال اگر شما صرفا بر روی محصولات مورد نیاز مشتریان تمرکز کنید و دیگر کالاها را نادیده بگیرید، قطعا هزینههای کمتری را هم برایتان در بر خواهد داشت. با همین هزینه و سرمایه کم، قطعا در دراز مدت به سود بالایی هم دست پیدا خواهید کرد.
5- سود بالا که در بخش قبلی از آن صحبت کردیم، دیگر مزیت نیچ مارکتینگ به شمار میرود. این سود میتواند روز به روز و ماه به ماه افزایش پیدا کند و همه چیز به افزایش به مرور مشتریان و بهتر شدن رابطه شما با آنها بستگی خواهد داشت.
6- در نهایت باید گفت که نیچ مارکتینگ، رقابت کمی را برای شما به همراه خواهد داشت. این قضیه که برای ساخت کسب و کارتان به رقابت نیاز دارید یا خیر، به خودتان و شخصیتی که دارید مربوط میشود. البته در نظر داشته باشید که طبیعت نیچ مارکتینگ به این شیوه است که رقابت باید صفر یا به حداقل برسد.
معایب نیچ مارکتینگ
هر شیوهای از بازاریابی جدا از مزایایی که در اختیارتان قرار میدهد، معایبی هم در خود دارد. این موضوع برای نیچ مارکتینگ هم صدق میکند و معایب انگشتشماری در آن دیده میشود.
1- افراد تا این شیوه از کسب و کار را مشاهده میکنند، فورا به این فکر میافتند که آنها هم به تقلید از شما بپردازند. اگر چنین چیزی رخ دهد، رقبای شما به مرور افزایش مییابد و کارتان دشوارتر خواهد شد. سپس یا باید از کار خود کنارهگیری کنید، یا این که خودتان را برای رقابت آماده کنید. البته چندان نگران این قضیه نباشید؛ زیرا همیشه هم رخ نمیدهد.
2- واقعیت این است که نیچ مارکتینگ آن سودی که تصورش را میکنید را به شما نمیدهد. با این حال، میتوان تا حد زیادی به خواستههای خود با این استراتژی رسید، اما به یاد داشته باشید که این درآمدزایی هرگز به اندازه کسب و کارهای بزرگ نخواهد بود.
3- اگر در جریان بازار باشید، حتما میدانید که همواره در حال تغییر است. محصولات مختلفی هر چند سال یک بار به بازار ارائه میشود و یا استراتژی افراد تغییر میکند که نتیجهی آن، وقوع تحولات خواهد شد. در چنین شرایطی، بی شک کار شما برای ادامه کسب و کارتان با این شیوه دشوار خواهد بود.
4- اگر صرفا به تولید یک یا چند محصول یا آموزش بپردازید، جامعه هدف گستردهای نخواهید داشت. این وابستگی به تعداد کمی از محصولات، شاید منجر به اتفقات خوشایندی برای شما نشود. به همین دلیل است که باید زیر و بم این استراتژی را بلد باشید و همواره راهکارهایی را برای تازگی داشتن کارتان پیدا کنید.
امیدواریم که این مقاله گرهگشای بسیاری از مشکلات شما در زمینه بازاریابی بوده باشد.
- ۰۰/۰۵/۲۳