مطمئنا عکاسی یکی از مهارتهای جذاب و دوست داشتنی است که طرفداران بسیاری دارد، برای تبدیل شدن به یک عکاس حرفهای باید گامهای اساسی برداشت، به این معنا که میتوان عکاسی را به صورت تئوریک یاد گرفت و مهارتهای لازم در این زمینه را کسب کرد، پس اگر به عکاسی علاقمند هستید هیچ لزومی ندارد که به صورت آکادمیک به این رشته وارد شوید بلکه کسب مهارت و تجربه میتواند به مرور از شما یک عکاس حرفهای بسازد.
چطور میتوان یک عکاس حرفهای شد؟
برای این که به یک عکاس حرفهای و همه چیز تمام تبدیل شوید نیاز است که کار را از ابتدا آغاز کنید، برای آموزش عکاسی چندین گزینه پیش روی شما قرار دارد که شامل موارد زیر است:
1- آموزش از طریق دانشگاه
یکی از گزینههای پیش روی شما تحصیل در رشته عکاسی است، برای این کار شما باید در کنکور هنر شرکت کرده و در یکی از دانشگاه های کشور رشته عکاسی را به عنوان رشته دانشگاهی انتخاب کنید و در آن به تحصیل بپردازید. تحصیل در رشته عکاسی دانشگاه به معنای یادگیری عکاسی به صورت آکادمیک است، در این روش از یادگیری عکاسی شما کتابهای بسیاری مطالعه میکنید و به صورت علمی و آکادمیک می توانید به مرور به یک عکاس حرفهای تبدیل شوید.
2- آموزش از طریق آموزشگاههای عکاسی
اگر رشته تحصیلی شما عکاسی نیست و یا تصمیم ندارید که در رشته عکاسی تحصیل کنید و به عکاسی کردن به شکل یک سرگرمی تفننی نگاه میکنید میتوانید برای حرفه ای شدن در این زمینه در آموزشگاههای عکاسی ثبت نام کنید و از کلاسهای آموزشی موسسات برای یادگیری عکاسی حرفهای استفاده کنید.
3- آموزش از طریق مطالعه کتاب و تمرین عملی
راه دیگری نیز برای یادگیری عکاسی به صورت حرفهای وجود دارد و آن اقدام فردی برای یادگیری است، در این روش شما سعی میکنید به صورت خودآموز با مطالعه کتب موجود دراین زمینه و همچنین تمرینات عملی مهارتهای لازم برای تبدیل شدن به یک عکاس حرفهای را کسب کنید.
هیچ فرقی نمیکند که شما برای عکاس شدن کدامیک از روشهای بالا را در نظر گرفته باشید، آنچه اهمیت دارد این است که بتوانید با سختکوشی و تلاش در این زمینه به هدف خود برسید، عکاسی از جمله مهارتهایی است که کسب تجربه در کنار آموزشهای تئوریک نقش مهمی در حرفه ای شدن در این زمینه ایفا میکند. بنابراین باید تلاش کنید تا زمینه تمرین و کسب مهارت را برای خود فراهم کرده و از اشتباهات و خطا در یادگیری هراسی نداشته باشید، کسب هر تجربه در عکاسی شما را یک قدم به حرفهایتر شدن نزدیک میکند.
در آموزش مقدماتی عکاسی چه مواردی را باید یاد بگیریم؟
آشنایی مقدماتی با عکاسی می تواند اولین گام شما برای تبدیل شدن به یک عکاس حرفهای باشد، برای این منظور نیاز است که تمام مراحلی که در این بخش به آنها اشاره میشود را به خوبی پشت سر بگذارید.
1- آشنایی با نحوه ساخت عکس توسط دوربینهای آنالوگ و اتاق تاریک
در قرن یازدهم تا شانزدهم دوربین عکاسی تشکیل شده از یک جعبه موسوم به اتاقک روشن بود، برای این منظور اتاق مکعب مستطیل کوچکی که هرگز نوری به درون آن راه نمییافت ساخته میشد و در سمت جلوی آن سوراخی به قطر تقریبی یک میلیمتر ایجاد می شد، این کار کمک میکرد که تصویر مناظر روبروی وجه دارای سوراخ روی دیوار یا پرده در وجه مقابل سوراخ در داخل اتاق منعکس شود.
در سال 1568 دانیلو باربارو این اتاقک تاریک را با یک عدسی و یک دریچه قابل تغییر تجهیز کرد به این ترتیب تصاویر واضح تری درون اتاق منعکس میشد. در سال 1826 توماس وج وود و همچنین همفری دیوی با استفاده از کاغذ مخصوص تصاویر غیر ثابتی بدست آوردند. این کاغذ آغشته به محلولی بود که در مقابل نور خورشید رنگ اصلی خود را از دست داده و به کلی سیاه میشد. با قرار دادن جسمی روی این کاغذ قسمتهایی که از تابش نور مصون مانده بود، به رنگ خود باقی میماند و اما سایر قسمتهای کاغذ سیاه میشد. به این ترتیب شبح نوری از اجسام بر روی آن کاغذ عکاسی میشد.
در سال1826 جوزف نییپس با یک جعبه جواهرات یک دوربین بسیار ابتدایی ساخت و آن را با ذره بین، میکروسکوپ نوری مجهز کرد این دستگاه تنها تصاویر نگاتیو را ضبط میکرد. سرانجام ویلیام تالبوت نخستین کسی بود که توانست عکسهای پازتیو هم ثبت کند عکسهایی که به صورت دائمی و ثابت بودند. بعد از این رخداد در سال 1835 دوربینهای پیشرفتهتری به بازار راه یافت.
ساختار دوربینهای آنالوگ بر این اساس است که نور از داخل لنز گذشته و پس از برخورد با یک آینه، به سوی چشم ناظر هدایت می شود. وقتی عکاس کادر مناسب و دیگر پارامترها را تنظیم میکند با فشردن دکمه شاتر بخشهایی که مانع رسیدن نور به صفحه حساس می شده اند، از میان برداشته می شوند. بالا رفتن آینه عکاس را قادر به مشاهده آن چه دوربین به سوی آن نشانه رفته است میکند. با توجه به فاصله کانونی لنز، تصویر مطلوب در نقطهای خاص و وارونه تصویر اصلی تشکیل میشود. دوربین و فوکوسر آن نیز سبب می شوند این تصویر درست روی محل مورد نظر عکاس یعنی، سنسور یا فیلم تشکیل شود.
2- آشنایی با ساختار دوربینهای دیجیتال
دوربین دیجیتال دوربینی است که اطلاعات تصویر را بصورت ارقام عددی در نوعی ازحافظه کامپیوتری ذخیره میکند. از نظر عملکرد دوربینهای عکاسی دیجیتال و آنالوگ کاملا مشابه یکدیگر عمل میکنند. نور پس از عبور از لنز بر روی صفحهٔ حساس به نور میتابد. در دوربینهای دیجیتال این صفحه حساس یک حسگر الکتریکی است که مثل مانیتور میزان فوتونهای تابیده شده را به صورت یک جریان الکتریکی کالیبره شده به یک دستگاه مبدل ارسال میکند. مبدل آنالوگ به دیجیتال هم به نوبه خود این اطلاعات را برای هر پیکسل به صورت عددی ما بین 0 تا 225 (میزان روشنایی هر پیکسل) به کارت ذخیره سازی ارسال میکند. اطلاعات مربوط به تمام پیکسلهای یک سنسور که گاهی تا 16 میلیون هم می رسد ، در کنار هم کلیت تصویر ضبط شده را تشکیل میدهند.
3- آشنایی کامل با مثلث نوری شامل سرعت شاتر، دیافراگم و ایزو
از جمله مفاهیم اولیه و کاربردی در عکاسی مفاهیم مثلث نوری است که شامل سرعت شاتر، دیافراگم و ایزو میشود که در این بخش به آنها میپردازیم.
مثلث عکاسی چیست؟
نور از طریق دریچه لنز یا همان دیافراگم وارد دوربین میشود، یک مدت زمان معین (سرعت شاتر) لازم است تا تصویر بر روی فیلم یا سنسور ثبت شود که این فرآیند نورسنجی نامیده میشود. مثلث عکاسی یک عکس خوب، ترکیبی از سه فاکتور مهم است: دیافراگم ، سرعت شاتر و ایزو که به هریک به صورت جداگانه میپردازیم.
دیافراگم
روی بدنه دوربین یک چرخ دنده وجود دارد که تعیین کننده دیافراگم است، روی این چرخ دنده یک سری از اعداد در منظرهیاب یا روی لنز وجود دارد که روند افزایشی دارند. بطور مثال ۴، ۵.۶،۸،۱۱،۱۶ وگاهی ۲۲. هر یک از این اعداد مربوط به میزان باز بودن دریچه لنز برای عبور نور است که به آنها عدد دیافراگم گفته میشود. هر چه عدد دیافراگم کمتر باشد، دیافراگم بازتر است و هرچه عدد عدد دیافراگم بیشتر باشد، دیافراگم بستهتر خواهد بود.
شاتر چیست؟
شاتر سرعت باز و بسته شدن دیافراگم را تعیین می کند. با توجه به مدل و برند دوربین سرعت شاتر بسیار بالا از ۱/۸۰۰۰ ثانیه تا سرعت شاتر پایینی مثل ۳۰ ثانیه به کاربر ارائه میشود. با افزایش عدد شاتر، زمان نوردهی کمتر میشود و برعکس با کاهش آن سرعت زمان نوردهی افزوده میشود.
4- آشنایی با امکانات و منوهای دوربین دیجیتال
امکانات و منوی دوربین در واقع امکان ثبت تصویر دلخواه را برای عکاس فراهم میکنند. به استفاده از این منوها در اصطلاح تنظیم دوربین می گویند. در یک دوربین دیجیتال اولین کاری که میکنید انتخاب فرمت عکس است، بهترین حالت این است که از فرمت تصویر خام یا RAW استفاده کنید. عکاسی با این فرمت اجازه ویرایش حرفهای عکس را برای شما فراهم میکند.
باید تا حد ممکن ایزو را در سطح پایین انتخاب کرد. ایزوی ایده آل معمولا بین 100 تا 400 است. انتخاب ایزوی بالا باعث ایجاد نویز روی عکس میشود.
انتخاب حالت نوردهی یکی دیگر از امکانات منوی دوربین دیجیتال است، این امکان ممکن است به صورت دیجیتال و خودکار در دوربین های خانگی و غیر حرفه ای تا حالت تمام دستی در دوربینهای حرفهای متغیر باشد. در صورتی که دوربین حالت نیمه خودکار داشته باشد بهتر است از آن استفاده شود.
انتخاب حالت نورسنجی قدم بعدی است. گزینههای نورسنجی در منوی دوربین با توجه به مدل دوربین متفاوت است و شامل نورسنجی چند منطقه ای با نام های ماتریکس و مولتی زون، نور سنجی مرکزی و نور سنجی نقطه ای میشود. از حالت نورسنجی چند منطقهای که بسیار دقیق است در همه موقعیتها میتوان استفاده کرد.
تنظیم دیافراگم و سرعت شاتر
سرعت شاتر و عدد دیافراگم زمان و میزان نور ورودی را تعیین می کند و اثر مستقیم بر شکل نهایی تصویر خواهد داشت. دیافراگم نیز برای تنظیم عمق میدان کاربرد دارد، عمق میدان به میزانی از تصویر گفته میشود که در ناحیه فوکوس قرار دارد. سرعت شاتر باعث میشود که اجسام متحرک ثابت یا محو شوند.
5- نورسنجی در شرایط مختلف
همانطور که اشاره کردیم نورسنجی در منوی دوربین شامل نور سنجی چند منطقهای، نور سنجی نقطه ای و نورسنجی مرکزی میشود. حالت نور سنجی منطقه ای تمام صحنه را در بر میگیرد و نور مناسب را تنظیم میکند. این حالت بسیار دقیق است و در اکثر مواقع کاربرد دارد. در نورسنجی مرکزی تنها 60 درصد فریم نورپردازی میشود و برای عکاسی پرتره مورد استفاده است. نورسنجی نقطه ای نیز تنها نقطه ای خاص را در نظر میگیرد و معمولا دقیقترین حالت نورسنجی است.
6- ترکیب بندی در عکاسی
ترکیب بندی در عکاسی قوانین خاصی دارد که به نوع کادر بندی دوربین در زمان تصویربرداری اشاره میکند. این ترکیب بندیها شامل موارد زیر است:
قانون یک سوم: در این ترکیب بندی تصویر به سه قسمت مساوی به صورت عمودی و افقی تقسیم میشود و سوژه اصلی باید در یک سوم میانی قرار داشته باشد.
ترکیب بندی متقارن: در این ترکیب بندی سوژه برای عکاسی درست در نقطه میانی کادر قرار میگیرد، به طوری که تقارن خوبی از هر طرف برای سوژه وجود داشته باشد.
ترکیب بندی کادره و فریم دار: یکی از روش های تاثیرگذار برای نمایش عمق و سه بعدی کردن تصویر بوجود آوردن فریم و یا کادر در کادر دیگر است. رای ایجاد این جلوه می بایست به دنبال المانهایی همچون پنجرهها، طاقها، ستونها، شاخه های آویزان و ... باشید.
ترکیب بندی با استفاده از خطوط: در این ترکیب بندی با استفاده از خطوط طبیعی موجود در محیط چشم بیننده را به سمت سوژه اصلی هدایت میکنند.
7- آشنایی با انواع دوربین عکاسی
انواع دوربینهای عکاسی شامل دوربین های کامپکت، دوربین DSLR و اکشن میشود.
دوربین DSLR : دوربین دیجیتال تک لنزی انعکاسی است که از دو بخش بدنه و لنز تشکیل شده است.این نوع دوربین برای هر کسی اعم از افرادی که برای سرگرمی عکاسی میکنند تا آماتورهای سطح بالاتر انتخاب خوبی است.
دوربین کامپکت: کوچکترین دوربینهای عکاسی هستند. بزرگترین مزیت دوربینهای کامپکت، اندازه و ابعاد آنها است که فضای کمی را اشغال کرده و جابجایی آسانی دارد. این نوع دوربینها دارای لنزهای متصل دائمی هستند که غیرقابل تعویض است و بهطور کلی دامنه وسیعی را تحت پوشش قرار میدهند.
8- آشنایی با لنزهای عکاسی و کاربرد آنها
لنز دوربین نیز انواع مختلفی دارد که به شرح زیر است:
لنز نرمال: لنزهای نرمال زاویه دیدی در حدود 45 درجه را در اختیار عکاس قرار می دهد و با توجه به اینکه زاویه دید انسان حدود 130 درجه است که ۴۵ درجه آن به زاویه افقی و ۲۶ درصد آن به زاویه عمودی اختصاص دارد، میتوان گفت که این لنز شباهت بسیاری به چشم انسان دارد.
لنز واید
نزهای واید دارای فاصله کانونی نرمال هستند و زمانی که عکاس فاصله کانونی را کاهش میدهد در واقع بر وسعت دید خود می افزاید و دقیقا عکس این اتفاق زمانی رخ می دهد که عکاس زاویه دید خود را افزایش میدهد. از همین رو اکثر عکاسان از این لنز برای ثبت تصاویر مناظر و عکسهای دسته جمعی که زاویهای عریض نیاز دارد استفاده میکنند.
لنز تله
لنزهای تله فوتو جزء آن دسته از لنزهایی است که فضای بسیار محدودی را در اختیار عکاس میگذارند که در نتیجه میتواند عکسهایی با درشت نمایی را به ثبت برساند. به عبارت بهتر این لنزها دارای فاصله کانونی بیشتری نسبت به لنزهای نرمال هستند و به همین دلیل در حین عکسبرداری بر روی سوژه تاثیر گذاشته و آن را بزرگتر از آن چیزی که هست نشان میدهد. از این لنز برای عکسبرداری از فواصل دور مانند حیات وحش، ورزشی و مستند سازی استفاده میشود.
لنز زوم
این لنزها فاصله کانونی متغیری را در اختیار دارند و نکته مثبت این لنزها کاربردهای مختلفی است که در اختیار عکاس قرار میدهد.
لنز ماکرو
لنزهای ماکرو یکی از بهترین لنزهایی است که عکاس میتواند برای عکسبرداری از نمای درشت و از فاصله نزدیک استفاده کند.
لنز تلسکوپی یا فیش آی
لنزهای فیش آی یا همان چشم ماهی جزء آن دسته از لنزهایی است که فاصله کانونی بسیار کمی دارد اما در عوض زاویه دید بازی را در اختیار عکاس قرار میدهد. دوربینهایی که برای سیستمهای امنیتی خانه، مغازه و… استفاده میشود از این لنز استفاده می کنند و عکاسان به ندرت از آن برای عکاسی از محیط و فیلمبرداری استفاده میکنند.
9- آشنایی با تجهیزات جانبی عکاسی
تجهیزات جانبی عکاسی به عکاس حرفهای کمک میکنند تا عکس هایی با کیفیت بالاتر ثبت کند. این تجهیزات به صورت حرفه ای شامل: سافت باکس، اکتاباکس، اسنوت، شیدر، زنبوری، خیمه نور، کاسه استاندارد، کاسه بک گراند، انواع چتر، پانتوگراف، رادیو فلاش و فونها میشود.
برای حرفهای شدن در عکاسی چه کارهایی باید انجام دهیم؟
- یک شاخه یا ژانر که علاقه زیادی به آن دارید را انتخاب کنید
- تجهیزات اختصاصی ژانر مورد علاقه تان را تهیه کنید
- از مطالب بهروز کتابها و سایتهای تخصصی مرتبط با ژانر خود برای مطالعه مداوم استفاده کنید
- نورسنجی عکسها در شرایط مختلف را بطور حرفهای یاد بگیرید
- در ترکیب بندی عکسهای مختلف تسلط پیدا کنید
- دید خود را با نگاه کردن مداوم به عکسهای حرفهای در سایت های خارجی قوی کنید
- تجسم و ایدهیابی را برای شکوفایی خلاقیت فراموش نکنید
- بطور مداوم تمرین عملی داشته باشید
- از یک مربی عکاسی ولو به صورت غیر حضوری برای رسیدن به پاسخ سوالات خود استفاده کنید.
- در گروههای تخصصی عکاسی عضو شوید و نظرات عکاسان حرفهای را در مورد عکسهای خود جویا شوید
- در ورکشاپهای تخصص عکاسی شرکت کنید.
- با امکانات ویرایش عکس در نرم افزارهای فتوشاپ و کمرا را آشنا شوید.
- ادیت عکسها را بطور حرفهای یاد بگیرید.
- به دنبال گرفتن مدرک عکاسی نباشید
- در مسابقات و رقابتهای عکاسی شرکت کنید.
- یک رزومه قوی از فعالیتهای عکاسی خود تهیه کنید.
- ۰۰/۰۵/۲۴