آموزشگاه آموزش تهران

آموزشگاه آموزش تهران

آموزشگاه آموزش تهران

آموزشگاه آموزش تهران

آموزشگاه آموزش تهران

کلمات کلیدی

انواع ابزار تخریب بتن چیست؟

دوشنبه‌ سایبری

نقش جی‌ پی‌ اس در سازمان‌ های کشتیرانی

ردیاب کودکان و امنیت برای آن ها

ذهنی آرام برای شما

تاثیر ردیاب در جلوگیری از قاچاق سوخت و فرآورده‌های نفتی

معرفی کامل ردیاب خودرو تلتونیکا

مزایای فروشگاه اینترنتی نسبت به فروشگاه سنتی

هزینه طراحی سایت فروشگاهی به چه چیزهایی بستگی دارد

وردپرس چیست و چه کاربردی دارد؟

معرفی ابزارهای رایگان تولید محتوا

سئو داخلی و خارجی چیست؟

افزونه‌ های ضروری وردپرس

معرفی اولین اپلیکیشن جامع دانشگاهی کشور

کارایی آیفون 13

آیفون 13 چه کارایی دارد؟

آیفون 13

سورپرایز سالگرد ازدواج

ایده جذاب و رمانتیک سالگرد ازدواج

ایده جذاب و رمانتیک برای سورپرایز سالگرد ازدواج

بهترین ویتامین‌ ها برای باروری

بهترین پوزیشن‌های جنسی جهت افزایش باروری

حسابداری چیست؟

همه ‌چیز درباره قالب اینستاگرام

استاپ موشن

آینده قیمت ارز دیجیتال بیت‌کان (Kan) و تحلیل آن

آینده قیمت ارز دیجیتال ایترنیتی (AE) و تحلیل آن

عنوان: آینده قیمت ارز دیجیتال اورست (ID) و تحلیل آن

آینده ارز دیجیتال سلسیوس (CEL) و فرصت های سرمایه گذاری

آینده ارز دیجیتال سینتتیکس (SNX) و فرصت های سرمایه گذاری

۲۸ مطلب در مرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

گرجستان یکی از زیباترین کشورهای آسیای میانه است که جاذبه های گردشگری بسیای دارد، هر ساله گردشگران بسیاری از سراسر دنیا و ایران برای سیاحت به گرجستان سفر می کنند، در این مقاله  قصد داریم به جاذبه های گردشگری گرجستان از جمله اماکن دیدنی، جاذبه های طبیعی، غذاهای بومی و ... بپردازیم.

 

گرجستان در یک نگاه

گرجستان کشوری است که در منطقه قفقاز اوراسیا واقع شده است. از غرب با دریای سیاه، از شمال با روسیه، از جنوب با ترکیه و ارمنستان، و از جنوب شرق با جمهوری آذربایجان هم‌ مرز است. بزرگترین شهر و پایتخت گرجستان تفلیس است. مساحت آن 69700 کیلومتر است. جمعیت آن بالغ بر 3700 هزار نفر بوده و کشوری دیدنی و زیبا بین دو قاره آسیا و اروپا است. از نظر اختلاف ساعت، تفلیس 30 دقیقه عقب‌ تر از ایران است و پرواز تهران - تفلیس حدود 1.5 ساعت طول می‌ کشد.

 

دین و زبان مردم گرجستان

مردم بومی این کشور مسیحی ارتودکس هستند، زبان رسمی مردم گرجستان گرجی کارتولی است و با الفبای گرجی نگارش می کنند، این الفبا یکی از چهارده الفبای رسمی موجود در دنیا است.

تقسیمات کشوری

گرجستان دارای 8 استان است و به یک منطقه خودمختار و 2 جمهوری خودمختار به نام های اجاریا و آبخازیا تقسم می شود. این دو جمهوری زیر نظر حاکمیت اصلی گرجستان فعالیت می کنند. پایتخت آن گرجستان است و شهرهایی چون  کوتائیسی، باتومی، روستاوی، زوگدیدی، گوری و پوتی از جمله مهمترین شهرهای آن هستند.

آب و هوا

گرجستان یک سرزمین 4 فصل است، به طوری که همزمان در کوه های قفقاز قله های پوشیده شده از برف دیده می شوند، در سواحل دریای سیاه هوای تابستانی را شاهد هستیم و در تپه ماهورهای پایکوهی رویش علف های تازه و گلهای بهاری را می بینیم. رطوبت بخش غربی گرجستان بیشتر است و در منطقه گرجستان شرقی آب و هوا خشک تر بوده و هوا به مراتب گرمتر است.

 

آشنایی با تاریخچه گرجستان

گرجستان دارای تمدن باستانی است و تاریخ آن به زمان پارینه سنگی باز می گردد. از هزاره دوم پیش از میلاد همزمان با قدرت گرفتن آشوری ها، اقوام گله دار و دام پرور از بین النهرین در گرجستان کنونی سکنی گزیدند و امپراتوری اورارتو در این منطقه شکل گرفت. در قرن هفتم پیش از میلاد،  با آغاز دوره ضعف اورارتو، آریایی‌ها در این منطقه پادشاهی ماد را تأسیس کردند. با قدرت گرفتن ماد و شکست خوردن اورارتو، مادها حوالی ارمنستان امروزی ساکن شدند که نتیجه ترکیب این دو قوم (گرجی و آریایی) ایجاد قوم ارمنی بود. در اوسط قرن ششم پیش از میلاد مسیح، هخامنشیان جایگزین مادها در حکومت بر جنوب گرجستان باستان شدند.

 حکومت اصلی گرجستان توسط پارناواز یکم در سده چهارم پیش از میلاد بنا نهاده شده است. گرجستان دارای تاریخی پر فراز و نشیب از حمله همسایگان از جمله ایرانیان، عثمانی ها، روس ها و مغول ها است. نقطه اوج تاریخ ارتباط گرجستان و ایران دوران صفویه است که در آن 23 بار حمله ارتش صفویان به گرجستان را شاهد هستیم و نهایتا صفویان بر منطقه شرقی گرجستان مسلط شده و بارها جنگ های حکومت های ایرانی با گرجستان باعث کوچ گرجیان به ایران بوده است.

از سال 1783 گرجستان تحت الحمایه دولت روسیه بوده است و در سال 1801 رسما یکی از فرمانداری های روسیه بوده و حکومت تزاری را تجربه کرده است،  گرجستان بعد از انقلاب کبیر روسیه اعلام استقلال کرد اما ارتش سرخ در سال 1921 به گرجستان حمله کرد و  مدت 70 سال گرجستان یکی از جمهوری های روسیه محسوب می شد تا این که در سال 1991 به استقلال رسمی رسید.

 

جاذبه های تفریحی گرجستان

جاذبه های تفریحی گرجستان شامل مناطق دیدنی ساحلی، مناظر دیدنی طبیعی، موزه های تاریخی و ... است. در ادامه به معرفی هر یک از آنها می پردازیم.

مناطق ساحلی باتومی

مناطق ساحلی گرجستان یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری این کشور محسوب می شوند. در دورانی که گرجستان یکی از جمهوری های شوروی محسوب می شد این منطقه بهترین نقطه تفریحی امپراطوری شوری شناخته می شد. برخی  قسمت های سواحل بندر باتومی که با نام اورکی شناخته می شود اصطلاحا سواحل سحرآمیز نام دارند، مردم منطقه باور دارند که شنا کردن در این منطقه و آفتاب گرفتن بر روی شن های ساحلی برای درمان درمان بیماری ها مفید است. بر اساس تحقیقات دانشگاه اورکی گرجستان ترکیبات ماسه های ساحل این منطقه حاوی مواد معدنی ویژه ای است که اثرات درمانی آن در مورد بیماریهای قلبی ، عروقی و عصبی به اثبات رسیده است.

جشن های گرجستان

از جمله جاذبه های تفریحی گرجستان می توان به جشن های مختلفی که به مناسبت های مختلف مذهبی و ملی در این منطقه برگزار می شوند اشاره کرد. کارناوال های سنتی، رقص های محلی با لباس های سنتی و ...  از جمله دیدنی های  جذاب این منطقه محسوب می شوند. بسیاری از گردشگران سعی میکنند در مناسبت های ملی و مذهبی و باستانی این کشور و برگزاری جشن ها به این کشور سفر می کنند.

 

جاذبه های دیدنی گرجستان

گرجستان مناطق دیدنی بسیاری دارد که اغلب در شهرهای مهم این کشور واقع شده اند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

تفلیس

از قدیم الایام تفلیس را عروس شهرهای آسیای میانه نامیده اند. در این شهر پارک های بسیار زیبا و رودخانه شگفت انگیز متکواری وجود دارد که چشم اندازهای زیبایی را در این شهر ایجاد می کنند. تفلیس دارای 5 دریاچه قابل شنا و قایق سواری است که بهترین مراکز تفریحی  این شهر را تشکیل می دهند. پارک های آبی، مجسمه های هنری و معماری زیبای این شهر آن را به یک موزه کامل فرهنگی و تاریخی تبدیل کرده است. تفلیس دارای آب و هوای کوهستانی و معتدل است.

شهر سنگی اوپلیستیخه

این شهر بزرگترین شهر سنگی جهان نام دارد معنای نام آن معبد خدایان است و یک منطقه باستانی محسوب می شود. قدیمی ترین سد، داروخانه، بازار، آمفی تاتر، کلیسا ، معابد، کارگاه های شراب سازی و ... آثار دیدنی این شهر را به خود اختصاص می دهند.  این شهر بین دو شهر مهم تفلیس و باتومی قرار گرفته است.

باتومی

بندر باتومی یکی دیگر از شهرهای مهم گرجستان است و در فهرست شهرهای توریستی گرجستان قرار دارد، بهترین تفریحگاه ساحلی گرجستان در این منطقه قرار دارد. پارک دلفین های باتومی، باغ ملی گیاه شناسی باتومی، تله کابین، میدان زیبای پیازا، برج الفبا و بنای عشق Ali and Nino  و آکواریوم باتومی از جمله دیدنی های این شهر ساحلی به حساب می آیند.

شهر متسختا

یکی از مکان های دیدنی گرجستان پایتخت باستانی این کشور شهر متسختا  است. این شهر از جمله قدیمی ترین شهرهای گرجستان است که آثار باستانی زیادی در آن وجود دارد.

پل صلح

این پل به سبک معماری ایتالیایی و در سال 2010 بین دو بخش شرقی و غربی تفلیس بنا شده است. این پل یک سقف 150 متری دارد که با 1208 بسته نورانی و با طرح های مختلف متشکل از 6040 لامپ ال ای دی مزین شده است و منظره زیبایی را در شب خلق می کند، نورپردازی این پل توسط یک مهندس فرانسوی صورت گرفته است و این پل یکی از مناطق دیدنی گرجستان به شمار می رود.

خیابان روستاولی

این خیابان یکی از خیابان های اصلی شهر تفلیس است که در هر ساعتی از شبانه روز گردشگران زیادی را در آن می بینید. روستا ولی نام یکی از شاعران برجسته این کشور است. طول این خیابان حدود 1.5 کیلومتر است که از میدان آزادی یا تاویسوپلبا آغاز شده و تا متروی روستا ولی در خیابان کوستاوا ادامه پیدا می کند. بسیاری از مراکز دولتی گرجستان در این خیابان قرار گرفته اند. ساختمان هایی چون پارلمان گرجستان ، اپرا و باله شهر تفلیس ، دادگاه عالی ، کلیسای کاشوتی ، موزه مردمی گرجستان ، آکادمی تئاتر روستاولی و آکادمی علوم گرجستان در این خیابان قرار دارند.

 

جاذبه های طبیعی گرجی ها

از  آنجایی که گرجستان یک کشور چهار فصل است جاذبه های طبیعی زیادی دارد. در این بخش به برخی از مهمترین جاذبه های طبیعی اشاره می کنیم.

کوه کازبک

این کوهستان در شمال شرق گرجستان در نزدیکی مرز روسیه قرار دارد، کوهنوردان به این کوه "اورست کوچک" می گویند. کوه کازبک یکی از جاذبه های طبیعی توریستی گرجستان است.

جاذبه های تاریخی

گرجستان دارای پیشینه تاریخی باستانی است، به همین دلیل نیز جاذبه های تاریخی بسیاری در این کشور وجود دارد که برای علاقمندان به تاریخ هیجان انگیز و دیدنی هستند.

دهکده مستیا

این دهکده یکی از جاذبه های گردشگری طبیعی در تفلیس گرجستان است و یکی از مناطق محبوب اسکی بازان محسوب می شود. در این منطقه که در کوه های قفقاز قرار گرفته است یخچال های طبیعی وجود دارد. در این منطقه نقاشی های دیواری باستانی و تندیس های مربوط به قرون وسطا در اطراف این روستا دیده می شوند.

کلیسای ترینیتی گرگتی

این کلیسا در ارتفاع 2160 متری از سطح دریا قرار دارد و توسط طبیعتی وسیع و زیبا محصور شده است، این کلیسا در قرن چهاردم میلادی ساخته شده است و از جاذبه های اصلی گردشگری این کشور است.

حمام های سولفور تفلیس

این محله یکی از قدیمی ترین محله های تفلیس است که حمام های باستانی را در خود جای داده اند، این حمام ها در اطراف چشمه های آب گرم طبیعی در این منطقه ساخته شده اند. در این حمام ها جشن های باستانی و مذهبی برگزار می شده و گفته می شود که با کشف این چشمه های آب گرم توسط پادشاه کارتل قدیمی ترین پادشاه گرجستان شهر تفلیس بنا نهاده شده است. نام این چشمه ها بارها در آثار ادبی مورخان و جهانگردان دیده می شود.

قلعه نارکالا

این قلعه یک قلعه باشکوه است که از قرن چهارم به جا مانده است. در شهر تفلیس قرار گرفته است و توسط پارس ها طراحی و بنا شده است. یکی از آثار تاریخی فرهنگی گرجستان محسوب می شود که از جمله قلعه های اصلی این کشور است که برای حفاظت از تفلیس باستانی بنا شده است.

دهکده باستانی اوشگولی

این دهکده در منطقه تاریخی سوانتی در گرجستان و در فهرست جهانی یونسکو قرار دارد. برج های سنگی و تاریخی این منطقه مهمترین شاخصه آن است. این روستا با کوه های بلند شخارا محصور شده است.

شهر غاری واردزیا

این شهر نیز از جمله مکان های دیدنی گرجستان است که آثار باستانی و برجسته ای در آن قرار گرفته اند. این شهر در سال 1100 میلادی برای محافظت از حمله مغولان ساخته شده است و خانه های آن به صورت غارهایی در دل کوه تراشیده شده اند.

 

خوراکی های معروف گرجی

غذاهای محلی گرجستان خود به تنهایی از جمله جاذبه های گردشگری این کشور محسوب می شود. این غذاها بسیار خوش  مزه، خوش آب و رنگ و سالم هستند و کمتر غذاهای سرخ کردنی در فهرست آن دیده می شوند، اکثر غذاهای گرجی با نان سرو می شود. غذاهای گرجی تلفیقی از سنت های آشپزی خاورمیانه و اروپا است.

هر استان در گرجستان سنت های غذایی مخصوص به خود را دارد و بنابراین تعامل گسترده ای از ایده های آشپزی را در امتداد مسیرهای تجاری در گرجستان شاهد هستیم.

خینکالی غذای گرجی معروف

این غذا از خمیر تهیه می شود و حاوی گوشت و ادویه است. این غذا، غذای ملی گرجستان محسوب می شود. در مناطق مختلف گرجستان این غذا با مواد خوراکی مختلفی پخته می شود. پرطرفدارترین شکل سرو خیانکالی مخلوطی از گوشت خوک و گوشت گاو است.

این غذا معمولا با پنیر ایمرتی و مخلوطی از قارچ، سبزی های معطر، سیب زمینی پوره شده آماده می شود. معروف ترین نوع طبخ این غذا در شهرهای مختلف کالاکوری خینکالی (با جعفری نازک خرد شده) و خینکالی خوشورتی (بدون جعفری) است.

خاچاپوری

این غذا نیز یکی دیگر از غذاهای سنتی گرجستان است، رایج ترین شکل آن خاچاپوری ایمرتی است که نان پر شده از پنیر ایمرتی یا سولگونی است. انواع مختلف خاچاپوری را با نام های کوبداری، آجارولی، ایمرتی و مینگرلین تشکیل می دهند.

در منطقه سوانتی به جای پنیر در خاچاپوری از گوشت پخته استفاده می شود. خاچاپوری آجارولی مشهورترین غذای گرجی در میان توریست ها نام دارد و به منطقه آدجارا و باتومی تعلق دارد،  این خاچاپوری تشکیل شده از یک تکه نان به شکل قایق در میان آن پنیر و تخم مرغ خام می گذارند.

نیگوزیانی بادیرجانی

این غذا در واقع یک پیش غذای معروف و محلی گرجستان است. بادیرجانی از بادمجان سرخ شده و رول شده با خمیر گردو و ادویه های مخصوص مناطق مختلف گرجستان تهیه می شود. روی این غذا را با دانه های انار تزئین می کنند و یک پیش غذای بسیار محبوب در میان توریست ها است.

متسوادی

غذای دیگری که از شهرت زیادی در میان غذاهای گرجی برخوردار است متسوادی نام دارد که در واقع گوشت کباب شده است. در فستیوال تبیلیسوبا تمام خیابان های تفلیس پر از منقل های کباب برای پخت این غذا می شود و متسوادی غذای مخصوص این کارناوال است. متسوادی را با گوشت خوک، گوسفند، گوساله یا بره تهی می کنند و در میان مردم گرجستان با نان و شراب سرو می شود و یک غذای محبوب در میان اهالی این کشور است.

ساتیسوی مرغ

ساتیسو نام یک سس گرجی تهیه شده از گردو است که به شکل سرد و یا به عنوان سس غوطه ور برای نان یا غذاهای پخته شده و ماهی مورد استفاده قرار می گیرد. رسپی این سس شامل گردو، آب، سیر، گیاهان معطر خشک، سرکه، فلفل و نمک است. به لحاظ ساختاری و طعم شباهت بسیاری با فسنجان ایرانی دارد و یک سس کاملا شناخته شده در کشورهایی چون ترکیه، سوریه، لبنان و ارمنستان نیز هست.

پخالی اسفناج

این غذا در واقع یک نوع دسر خوشمزه و سنتی است که از سبزیجات خرد شده و منجمدی چون کلم، بادمجان، اسفناج، لوبیا با گردو، سرکه، پیاز، سیر و سبزی های معطر تهیه شده است. پخالی دیگری به نام پخالی چغندر نیز در گرجستان سرو می شود که رنگ آن قرمز است.

 

نوشیدنی های سنتی گرجستان

مردم گرجستان به نوشیدنی های غیر الکلی علاقه بسیاری دارند مشهورترین نوشیدنی های گرجستان عبارتند از کمپوتی تمشک، آلبالو، لیمونادی ترخون، گلابی، لیمو، سیب، نوشابه های لاگیدزه و آب معدنی های گازدار برجومی و نابقلاوی که در تمام رستوران ها و کافه های گرجستان قابل سفارش و تهیه هستند.

 

بازدید از دیدنی های گرجستان را از دست ندهید

در این مقاله با بسیاری از دیدنی های فرهنگی، تاریخی، تفریحی و ... گرجستان آشنا شدید، هر ساله گردشگران بسیاری از سراسر دنیا با تورهای جهانگردی خارجی به این منطقه مسافرت می کنند و همچنین بهترین آژانس های مسافرتی ایران نیز برنامه های متنوعی برای تورهای گردشگری در این منطقه دارند که در تمام فصول سال قابل استفاده است.

گرجستان یک کشور باستانی و به لحاظ طبیعی بکر است که دارای جاذبه های گردشگری از جمله جاذبه های تفریحی، جاذبه های تاریخی و جاذبه های فرهنگی بسیار است، بسیاری از جاذبه های گردشگری گرجستان در فهرست آثار گردشگری یونسکو به ثبت رسیده است و به همین دلیل تمام این مکان ها در میان جهانگردان و علاقمندان به گردشگری در سراسر دنیا شهرت دارد.

  • Alex Ferrie
  • ۰
  • ۰

مطمئنا عکاسی یکی از مهارت‌های جذاب و دوست داشتنی است که طرفداران بسیاری دارد، برای تبدیل شدن به یک عکاس حرفه‌ای باید گام‌های اساسی برداشت، به این معنا که می‌توان عکاسی را به صورت تئوریک یاد گرفت و مهارت‌های لازم در این زمینه را کسب کرد، پس اگر به عکاسی علاقمند هستید هیچ لزومی ندارد که به صورت آکادمیک به این رشته وارد شوید بلکه کسب مهارت و تجربه می‌تواند به مرور از شما یک عکاس حرفه‌ای بسازد.

 

چطور می‌توان یک عکاس حرفه‌ای شد؟

برای این که به یک عکاس حرفه‌ای و همه چیز تمام تبدیل شوید نیاز است که کار را از ابتدا آغاز کنید، برای آموزش عکاسی چندین گزینه پیش روی شما قرار دارد که شامل موارد زیر است:

1- آموزش از طریق دانشگاه

یکی از گزینه‌های پیش روی شما تحصیل در رشته عکاسی است، برای این کار شما باید در کنکور هنر شرکت کرده و در یکی از دانشگاه های کشور رشته عکاسی را به عنوان رشته دانشگاهی انتخاب کنید و در آن به تحصیل بپردازید. تحصیل در رشته عکاسی دانشگاه به معنای یادگیری عکاسی به صورت آکادمیک است، در این روش از یادگیری عکاسی شما کتاب‌های بسیاری مطالعه می‌کنید و به صورت علمی و آکادمیک می توانید به مرور به یک عکاس حرفه‌ای تبدیل شوید.

2- آموزش از طریق آموزشگاه‌های عکاسی

اگر رشته تحصیلی شما عکاسی نیست و یا تصمیم ندارید که در رشته عکاسی تحصیل کنید و به عکاسی کردن به شکل یک سرگرمی تفننی نگاه می‌کنید می‌توانید برای حرفه ای شدن در این زمینه در آموزشگاه‌های عکاسی ثبت نام کنید و از کلاس‌های آموزشی موسسات برای یادگیری عکاسی حرفه‌ای استفاده کنید.

 3- آموزش از طریق مطالعه کتاب و تمرین عملی

راه دیگری نیز برای یادگیری عکاسی به صورت حرفه‌ای وجود دارد و آن اقدام فردی برای یادگیری است، در این روش شما سعی می‌کنید به صورت خودآموز با مطالعه کتب موجود دراین زمینه و همچنین تمرینات عملی مهارت‌های لازم برای تبدیل شدن به یک عکاس حرفه‌ای را کسب کنید.

هیچ فرقی نمی‌کند که شما برای عکاس شدن کدامیک از روش‌های بالا را در نظر گرفته باشید، آنچه اهمیت دارد این است که بتوانید با سختکوشی و تلاش در این زمینه به هدف خود برسید، عکاسی از جمله مهارت‌هایی است که کسب تجربه در کنار آموزش‌های تئوریک نقش مهمی در حرفه ای شدن در این زمینه ایفا می‌کند. بنابراین باید تلاش کنید تا زمینه تمرین و کسب مهارت را برای خود فراهم کرده و از اشتباهات و خطا در یادگیری هراسی نداشته باشید، کسب هر تجربه در عکاسی شما را یک قدم به  حرفه‌ای‌تر شدن نزدیک می‌کند.

در آموزش مقدماتی عکاسی چه مواردی را باید یاد بگیریم؟

آشنایی مقدماتی با عکاسی می تواند اولین گام شما برای تبدیل شدن به یک عکاس حرفه‌ای باشد، برای این منظور نیاز است که تمام مراحلی که در این بخش به آنها اشاره می‌شود را به خوبی پشت سر بگذارید.

 1- آشنایی با نحوه ساخت عکس توسط دوربین‌های آنالوگ و اتاق تاریک

در قرن یازدهم تا شانزدهم دوربین عکاسی تشکیل شده از یک جعبه موسوم به اتاقک روشن بود، برای این منظور اتاق مکعب مستطیل کوچکی که هرگز نوری به درون آن راه نمی‌یافت ساخته می‌شد و در سمت جلوی آن سوراخی به قطر تقریبی یک میلیمتر ایجاد می شد، این کار کمک می‌کرد که تصویر مناظر روبروی وجه دارای سوراخ روی دیوار یا پرده در وجه مقابل سوراخ در داخل اتاق منعکس شود.

در سال 1568 دانیلو باربارو این اتاقک تاریک را با یک عدسی و یک دریچه قابل تغییر تجهیز کرد به این ترتیب تصاویر واضح تری درون اتاق منعکس می‌شد. در سال 1826 توماس وج وود و همچنین همفری دیوی با استفاده از کاغذ مخصوص تصاویر غیر ثابتی بدست آوردند. این کاغذ آغشته به محلولی بود که در مقابل نور خورشید رنگ اصلی خود را از دست داده  و به کلی سیاه می‌شد. با قرار دادن جسمی روی این کاغذ  قسمت‌هایی که از تابش نور مصون مانده بود، به رنگ خود باقی می‌ماند و اما سایر قسمت‌های کاغذ سیاه می‌شد. به این ترتیب شبح نوری از اجسام بر روی آن کاغذ عکاسی می‌شد.

در سال1826 جوزف نییپس با یک جعبه جواهرات یک دوربین بسیار ابتدایی ساخت و آن را با ذره بین، میکروسکوپ نوری مجهز کرد این دستگاه تنها تصاویر نگاتیو را ضبط می‌کرد. سرانجام ویلیام تالبوت نخستین کسی بود که توانست عکسهای پازتیو هم ثبت کند عکس‌هایی که به صورت دائمی و ثابت بودند. بعد از این رخداد در سال 1835 دوربین‌های پیشرفته‌تری به بازار راه یافت.

ساختار دوربین‌های آنالوگ بر این اساس است که نور از داخل لنز گذشته و پس از برخورد با یک آینه، به سوی چشم ناظر هدایت می شود. وقتی عکاس کادر مناسب و دیگر پارامترها را تنظیم می‌کند  با فشردن دکمه شاتر بخش‌هایی که مانع رسیدن نور به صفحه حساس می شده اند، از میان برداشته می شوند. بالا رفتن آینه عکاس را قادر به مشاهده آن چه دوربین به سوی آن نشانه رفته است می‌کند.  با توجه به فاصله کانونی لنز، تصویر مطلوب در نقطه‌ای خاص و وارونه تصویر اصلی تشکیل می‌شود. دوربین و فوکوسر آن نیز سبب می شوند این تصویر درست روی محل مورد نظر عکاس یعنی، سنسور یا فیلم تشکیل شود.

2- آشنایی با ساختار دوربین‌های دیجیتال

دوربین دیجیتال دوربینی است که اطلاعات تصویر را بصورت ارقام عددی در نوعی ازحافظه کامپیوتری ذخیره می‌کند. از نظر عملکرد دوربین‌های عکاسی دیجیتال و آنالوگ کاملا مشابه یکدیگر عمل می‌کنند.  نور پس از عبور از لنز بر روی صفحهٔ حساس به نور می‌تابد. در دوربین‌های دیجیتال این صفحه حساس یک حسگر الکتریکی است که مثل مانیتور میزان فوتون‌های تابیده شده را به صورت یک جریان الکتریکی کالیبره شده به یک دستگاه مبدل ارسال می‌کند. مبدل آنالوگ به دیجیتال هم به نوبه خود این اطلاعات را برای هر پیکسل به صورت عددی ما بین 0 تا 225 (میزان روشنایی هر پیکسل) به کارت ذخیره سازی ارسال می‌کند. اطلاعات مربوط به تمام پیکسلهای یک سنسور که گاهی تا 16 میلیون هم می رسد ، در کنار هم کلیت تصویر ضبط شده را تشکیل می‌دهند.

3- آشنایی کامل با مثلث نوری شامل سرعت شاتر، دیافراگم و ایزو

از جمله مفاهیم اولیه و کاربردی در عکاسی مفاهیم مثلث نوری است که شامل سرعت شاتر، دیافراگم و ایزو می‌شود که در این بخش به آنها می‌پردازیم.

مثلث عکاسی چیست؟

نور از طریق دریچه لنز یا همان دیافراگم وارد دوربین می‌شود، یک مدت زمان معین (سرعت شاتر) لازم است تا تصویر بر روی فیلم یا سنسور ثبت شود که این فرآیند نورسنجی نامیده می‌شود. مثلث عکاسی یک عکس خوب، ترکیبی از سه فاکتور مهم است: دیافراگم ، سرعت شاتر و ایزو که به هریک به صورت جداگانه می‌پردازیم.

دیافراگم

روی بدنه دوربین یک چرخ دنده وجود دارد که تعیین کننده دیافراگم است، روی این چرخ دنده  یک سری از اعداد در منظره‌یاب یا روی لنز وجود دارد که روند افزایشی دارند. بطور مثال ۴، ۵.۶،۸،۱۱،۱۶ وگاهی ۲۲. هر یک از این اعداد مربوط به میزان باز بودن دریچه لنز برای عبور نور است که به آنها عدد دیافراگم گفته می‌شود. هر چه عدد دیافراگم کمتر باشد، دیافراگم بازتر است و هرچه عدد عدد دیافراگم بیشتر باشد، دیافراگم بسته‌تر خواهد بود.

شاتر چیست؟

شاتر سرعت باز و بسته شدن دیافراگم را تعیین می کند. با توجه به مدل و برند دوربین سرعت شاتر بسیار بالا از ۱/۸۰۰۰ ثانیه تا سرعت شاتر پایینی مثل ۳۰ ثانیه به کاربر ارائه می‌شود. با افزایش عدد شاتر، زمان نوردهی کمتر می‌شود و برعکس با کاهش آن سرعت زمان نوردهی افزوده می‌شود.

4- آشنایی با امکانات و منوهای دوربین دیجیتال

امکانات و منوی دوربین در واقع امکان ثبت تصویر دلخواه را برای عکاس فراهم می‌کنند. به استفاده از این منوها در اصطلاح تنظیم دوربین می گویند. در یک دوربین دیجیتال اولین کاری که می‌کنید انتخاب فرمت عکس است، بهترین حالت این است که از فرمت تصویر خام یا RAW استفاده کنید. عکاسی با این فرمت اجازه ویرایش حرفه‌ای عکس را برای شما فراهم می‌کند.

باید تا حد ممکن ایزو را در سطح پایین انتخاب کرد. ایزوی ایده آل معمولا بین 100 تا 400 است. انتخاب ایزوی بالا باعث ایجاد نویز روی عکس می‌شود.

انتخاب حالت نوردهی یکی دیگر از امکانات منوی دوربین دیجیتال است، این امکان ممکن است به صورت دیجیتال و خودکار در دوربین های خانگی و غیر حرفه ای تا حالت تمام دستی در دوربین‌های حرفه‌ای متغیر باشد. در صورتی که دوربین حالت نیمه خودکار داشته باشد بهتر است از آن استفاده شود.

انتخاب حالت نورسنجی قدم بعدی است. گزینه‌های نورسنجی در منوی دوربین با توجه به مدل دوربین متفاوت است و شامل نورسنجی چند منطقه ای با نام های ماتریکس و مولتی زون، نور سنجی مرکزی و نور سنجی نقطه ای می‌شود. از حالت نورسنجی چند منطقه‌ای که بسیار دقیق است در همه موقعیت‌ها می‌توان استفاده کرد.

تنظیم دیافراگم و سرعت شاتر

سرعت شاتر و عدد دیافراگم زمان و میزان نور ورودی را تعیین می کند و اثر مستقیم بر شکل نهایی تصویر خواهد داشت. دیافراگم نیز برای تنظیم  عمق میدان کاربرد دارد، عمق میدان به میزانی از تصویر گفته می‌شود که در ناحیه فوکوس قرار دارد. سرعت شاتر باعث می‌شود که اجسام متحرک ثابت یا محو شوند.

5- نورسنجی در شرایط مختلف

همانطور که اشاره کردیم نورسنجی در منوی دوربین شامل نور سنجی چند منطقه‌ای، نور سنجی نقطه ای و نورسنجی مرکزی می‌شود. حالت نور سنجی منطقه ای تمام صحنه را در بر می‌گیرد و نور مناسب را تنظیم می‌کند. این حالت بسیار دقیق است و در اکثر مواقع کاربرد دارد. در نورسنجی مرکزی تنها 60 درصد فریم نورپردازی می‌شود و برای عکاسی پرتره مورد استفاده است. نورسنجی نقطه ای نیز تنها نقطه ای خاص را در نظر می‌گیرد و معمولا دقیق‌ترین حالت نورسنجی است.

 6- ترکیب بندی در عکاسی

ترکیب بندی در عکاسی قوانین خاصی دارد که به نوع کادر بندی دوربین در زمان تصویربرداری اشاره می‌کند. این ترکیب بندی‌ها شامل موارد زیر است:

قانون یک سوم: در این ترکیب بندی تصویر به سه قسمت مساوی به صورت عمودی و افقی تقسیم می‌شود و سوژه اصلی باید در یک سوم میانی قرار داشته باشد.

ترکیب بندی متقارن: در این ترکیب بندی سوژه برای عکاسی درست در نقطه میانی کادر قرار می‌گیرد، به طوری که تقارن خوبی از هر طرف برای سوژه وجود داشته باشد.

ترکیب بندی کادره و فریم دار: یکی از روش های تاثیرگذار برای نمایش عمق و سه بعدی کردن تصویر بوجود آوردن فریم و یا کادر در کادر دیگر است. رای ایجاد این جلوه می بایست به دنبال المان‌هایی همچون پنجره‌ها، طاق‌ها، ستون‌ها، شاخه های آویزان و ... باشید.

ترکیب بندی با استفاده از خطوط: در این ترکیب بندی با استفاده از خطوط طبیعی موجود در محیط چشم بیننده را به سمت سوژه اصلی هدایت می‌کنند.

7- آشنایی با انواع دوربین عکاسی

انواع دوربین‌های عکاسی شامل دوربین های کامپکت، دوربین DSLR و اکشن می‌شود.

دوربین DSLR : دوربین دیجیتال تک لنزی انعکاسی است که از دو بخش بدنه و لنز تشکیل شده است.این نوع دوربین برای هر کسی اعم از افرادی که برای سرگرمی عکاسی می‌کنند تا آماتورهای سطح بالاتر انتخاب خوبی است.

دوربین کامپکت: کوچک‌ترین دوربین‌های عکاسی هستند. بزرگ‌ترین مزیت دوربین‌های کامپکت، اندازه و ابعاد آنها است که فضای کمی را اشغال کرده و جابجایی آسانی دارد. این نوع دوربین‌ها دارای لنزهای متصل دائمی هستند که غیرقابل تعویض است و به‌طور کلی دامنه وسیعی را تحت پوشش قرار می‌دهند.

8- آشنایی با لنزهای عکاسی و کاربرد آنها

لنز دوربین نیز انواع مختلفی دارد که به شرح زیر است:

لنز نرمال: لنزهای نرمال زاویه دیدی در حدود 45 درجه را در اختیار عکاس قرار می دهد و با توجه به اینکه زاویه دید انسان حدود 130 درجه است که ۴۵ درجه آن به زاویه افقی و ۲۶ درصد آن به زاویه عمودی اختصاص دارد، میتوان گفت که این لنز شباهت بسیاری به چشم انسان دارد.

لنز واید

نزهای واید دارای فاصله کانونی نرمال هستند و زمانی که عکاس فاصله کانونی را کاهش می‌دهد در واقع بر وسعت دید خود می افزاید و دقیقا عکس این اتفاق زمانی رخ می دهد که عکاس زاویه دید خود را افزایش می‌دهد. از همین رو اکثر عکاسان از این لنز برای ثبت تصاویر مناظر و عکس‌های دسته جمعی که زاویه‌ای عریض نیاز دارد استفاده می‌کنند.

لنز تله

لنزهای تله فوتو جزء آن دسته از لنزهایی است که فضای بسیار محدودی را در اختیار عکاس می‌گذارند که در نتیجه می‌تواند عکس‌هایی با درشت نمایی را  به ثبت برساند. به عبارت بهتر این لنزها دارای فاصله کانونی بیشتری نسبت به لنزهای نرمال هستند و به همین دلیل در حین عکسبرداری بر روی سوژه تاثیر گذاشته و آن را بزرگتر از آن چیزی که هست نشان می‌دهد. از این لنز برای عکسبرداری از فواصل دور مانند حیات وحش، ورزشی و مستند سازی استفاده می‌شود.

لنز زوم

این لنزها فاصله کانونی متغیری را در اختیار دارند و نکته مثبت این لنزها کاربردهای مختلفی است که در اختیار عکاس قرار می‌دهد.

لنز ماکرو

لنزهای ماکرو یکی از بهترین لنزهایی است که عکاس می‌تواند برای عکسبرداری از نمای درشت و از فاصله نزدیک استفاده کند.

لنز تلسکوپی یا فیش آی

لنزهای فیش آی  یا همان چشم ماهی جزء آن دسته از لنزهایی است که فاصله کانونی بسیار کمی دارد اما در عوض زاویه دید بازی را در اختیار عکاس قرار می‌دهد. دوربین‌هایی که برای سیستم‌های امنیتی خانه، مغازه واستفاده می‌شود از این لنز استفاده می کنند و عکاسان به ندرت از آن برای عکاسی از محیط و فیلمبرداری استفاده می‌کنند.

9- آشنایی با تجهیزات جانبی عکاسی

تجهیزات جانبی عکاسی به عکاس حرفه‌ای کمک  می‌کنند تا عکس هایی با کیفیت بالاتر ثبت کند. این تجهیزات به صورت حرفه ای شامل: سافت باکس، اکتاباکس، اسنوت، شیدر، زنبوری، خیمه نور، کاسه استاندارد، کاسه بک گراند، انواع چتر، پانتوگراف، رادیو فلاش و فون‌ها می‌شود.

برای حرفه‌ای شدن در عکاسی چه کارهایی باید انجام دهیم؟

- یک شاخه یا ژانر که علاقه زیادی به آن دارید را انتخاب کنید

- تجهیزات اختصاصی ژانر مورد علاقه تان را تهیه کنید

- از مطالب به‌روز کتاب‌ها و سایت‌های تخصصی مرتبط با ژانر خود برای مطالعه مداوم استفاده کنید

- نورسنجی عکس‌ها در شرایط مختلف را بطور حرفه‌ای یاد بگیرید

- در ترکیب بندی عکس‌های مختلف تسلط پیدا کنید

- دید خود را با نگاه کردن مداوم به عکس‌های حرفه‌ای در سایت های خارجی قوی کنید

- تجسم و ایده‌یابی را برای شکوفایی خلاقیت فراموش نکنید

- بطور مداوم تمرین عملی داشته باشید

- از یک مربی عکاسی ولو به صورت غیر حضوری برای رسیدن به پاسخ سوالات خود استفاده کنید.

- در گروه‌های تخصصی عکاسی عضو شوید و نظرات عکاسان حرفه‌ای را در مورد عکس‌های خود جویا شوید

- در ورکشاپ‌های تخصص عکاسی شرکت کنید.

- با امکانات ویرایش عکس در نرم افزارهای فتوشاپ و کمرا را آشنا شوید.

- ادیت عکس‌ها را بطور حرفه‌ای یاد بگیرید.

- به دنبال گرفتن مدرک عکاسی نباشید

- در مسابقات و رقابت‌های عکاسی شرکت کنید.

- یک رزومه قوی از فعالیت‌های عکاسی خود تهیه کنید.

  • Alex Ferrie
  • ۰
  • ۰

 

در جامعه امروزی در اختیار داشتن یک سایت حرفه‌ای بخشی از توسعه کسب و کار محسوب می‌شود. بنابراین طراحی سایت می تواند یک گام موثر در پیشرفت مشاغل به ویژه در زمینه‌های تولیدی و خدماتی باشد. طراحی سایت به انواع طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت خدماتی، طراحی سایت خبری و .. تقسیم می‌شود. هریک از این بخش ها فاکتورها و ویژگی های مخصوص به خود دارند به همین دلیل بهتر است کار طراحی سایت را به یک مجموعه حرفه‌ای و با تجربه سپرد.

5 اشتباه مهلک در طراحی سایت

همانطور که گفتیم طراحی سایت یک کار کاملا حرفه ای و تخصصی است، بنابراین درخواست طراحی سایت باید از افراد با تجربه صورت گیرد، در غیر این‌صورت حتی اشتباهات کوچک هم می‌تواند نتایج فاجعه بار به دنبال داشته باشد. در این بخش به 5 اشتباه مهلک در طراحی سایت اشاره می کنیم:

فونت

یکی از اشتباهات بسیار فاحش در طراحی سایت انتخاب فونت نامناسب است، ناخوانا بودن سایت باعث می‌شود که بسیاری از مخاطبان سایت خود را از دست بدهید.

استفاده از فایل فلش

استفاده از فلش در سایت باعث می‌شود که برای بسیاری از مخاطبان فایل لود نشود، ضمن این که استفاده از فایل‌های فلش به دلیل سنگین کردن حجم صفحات باعث کاهش سرعت لود صفحات سایت می‌شود.

ریسپانسیو نبودن سایت

در حال حاضر حجم زیادی از مخاطبان سایت‌های اینترنتی را کاربران موبایل و تبلت تشکیل می‌دهند، بنابراین ریسپانسیو یا واکنشگرا نبودن سایت باعث می شود که بسیاری از کاربران نتوانند از سایت شما استفاده کنند. بنابراین طراحی سایت ریسپانسیو یکی از مهمترین اقدامات شما در زمان سفارش طراحی سایت خواهد بود.

پنجره‌های بازشونده خودکار

در بسیاری از سایت ها شاهد استفاده از پنجره‌های خودکار هستیم، بسیاری از این پنجره‌ها هیچ کاربردی کاربری ندارند، به همین دلیل استفاده زیاد از آنها باعث اذیت شدن کاربر و  در نهایت خروج او از سایت می‌شود.

طراحی سایت کاربرپسند

اگر قصد دارید یک سایت حرفه ای طراحی کنید بهتر است آن را مطابق با سلیقه کاربر طراحی کنید، طراحی کردن سایت برای سلیقه عده خاصی از مخاطبان نتیجه دلخواه را در پیشرفت رتبه سایت و افزایش بازدیدها به همراه نخواهد داشت.

انواع طراحی سایت

طراحی سایت به چند روش صورت میگیرد، طراحی سایت جوملا، طراحی سایت ورد پرس و طراحی سایت PHP هریک از این سایت ها می تواند کاربرد متفاوتی داشته باشند اگرچه عملکرد همه آنها یکسان است. در حقیقت این شما هستید که با توجه به نیاز کاربر سایت خود تصمیم میگیرید که از کدام یک از انواع سایت طراحی شده استفاده کنید.

امکانات طراحی سایت

در زمان سفارش طراحی سایت باید امکاناتی که برای سایت خود در نظر دارید مشخص شود، به طور مثال در یک سایت  فروشگاهی مهمترین نکته امکان نمایش تصاویر با کیفیت و بخشی برای توضیحات محصول، پرسش و پاسخ‌ها و نظرات است، ضمن این که باید به فکر طراحی بخشی برای پرداخت آنلاین نیز باشید.

امکاناتی که برای یک سایت طراحی می‌شود بستگی به نوع خدماتی است که سایت به کاربر ارائه می‌دهد، طبقه‌بندی مطالب، ستون بندی‌ها، نوع نمایش تصاویر، فونت‌ها، آلت و تگ های به کار رفته در سایت و ... همگی از جمله امکاناتی است که در زمان طراحی سایت به آنها پرداخته می‌شود. باید توجه داشته باشید که هریک از این بخش‌ها نیاز به کد نویسی دارند و به منظور خاصی طراحی می‌شوند، بهتر است قبل از اقدام برای طراحی سایت حتما در مورد امکانات مختلف سایت‌های اینترنتی و کاربرد و نقش آنها در توسعه و بالا رفتن امتیاز خود تحقیق کنید.

طراحی اپلیکیشن

اپلیکیشن‌ها امروزه بسیار شناخته شده هستند  و کاربران کارایی آنها را به خوبی می‌دانند و از آن استفاده می‌کنند، بنابراین طراحی اپلیکیشن می‌تواند نقش مهمی در پیشرفت سایت داشته باشد، به ویژه سایت های خدماتی یا فروشگاهی می‌توانند با استفاده از امکاناتی که اپلیکیشن در اختیار کاربران قرار می‌دهد مخاطبان زیادی را به صفحات سایت خود فراخوانند و یا به صورت آفلاین در خدمت مشتریان و مخاطبان خود باشند.

طراحی اپلیکیشن نیز یک کار تخصصی است که در کنار طراحی سایت می تواند به رونق کسب و کار بی‌انجامد، پیشنهاد می‌شود که کار طراحی اپلیکیشن را به یک گروه متخصص و کارآمد بسپارید تا نتایج دلخواه از این کار کسب کنید.

سفارش طراحی سایت یا استفاده از قالب‌های آماده

اگر قرار باشد از سایت های وردپرس استفاده کنید می توانید به جای پرداخت هزینه برای طراحی سایت از قالب های آماده استفاده کنید، اما طراحی سایت اختصاصی اگرچه مشمول هزینه‌های بیشتری است، می تواند برای شما کاربردی‌تر باشد، به این ترتیب شما سایت اختصاصی خود را خواهید داشت. البته کاربران عادی چندان به این مسائل حرفه‌ای و تخصصی توجه نمی‌کنند، بنابراین مهمترین نکته در طراحی سایت این است که سلیقه مخاطب و راحتی او را در نظر داشته باشید و یک سایت کاربرپسند و با کاربری آسان طراحی کنید.

مزایای طراحی سایت برای کسب و کارها

همانطور که اشاره مختصری داشتیم امروزه تقریبا تمام کسب و کارها به یک شعبه مجازی نیاز دارند، الکترونیکی شدن زندگی بشر امروز و توسعه اینترنت لزوم استفاده از این زیرساخت برای ارائه خدمات و همچنین توسعه کسب و کارها را بیش از پیش نمایان می سازد. طراحی سایت نیز از جمله کارهایی است که باید به آن توجه ویژه شود، در واقع هر کسب و کار برای ظهور قوی در اینترنت نیازمند طراحی یک سایت قوی است. مزایای دیگر طراحی سایت را می‌توان به این شکل بر شمرد:

اعتبار کسب و کار

امروزه اینترنت به اندازه ای با زندگی مردم عجین شده است که همه چیز را بر مبنای آن می‌سنجند، بنابراین کسب و کارهایی که دارای سایت معتبر هستند و در این زمینه نیز فعالیت می‌کنند به مراتب از اعتبار بیشتری نسبت به سایرین برخوردار هستند.

بازاریابی اینترنتی

اینترنت در حال حاضر یک بازار با پتانسیل بالا است، بنابراین اگر به فکر توسعه کسب و کار خود یا افزایش مشتریان و کسب سود بیشتر هستید باید در این بازار فعالیت کنید، اولین قدم بازاریابی دیجیتال در اختیار داشتن یک سایت قوی و کاربر پسند است که بتوانید کاربران را از سراسر دنیا برای حضور در سایت خود تشویق کنید و محصولات و خدمات خود را به آنها ارائه کنید.

کاهش هزینه ها

استفاده از پتانسیل فضای مجازی بسیاری از هزینه های تبلیغات، سرمایه گذاری، اجاره مکان فروشگاه و هزینه‌های جاری کسب و کار را کاهش می‌دهد، با در اختیار داشتن یک سایت شما می توانید به صورت مستقیم با کاربران خود در تعامل باشید، بنابراین می‌توانید با صرف مبالغ بسیار کمتر برای بازاریابی  اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ به خوبی کسب و کار خود را رونق ببخشید.

هزینه طراحی سایت

هزینه‌هایی که برای طراحی سایت باید بپردازید به امکانات سایت شما و آنچه که قرار است به مخاطبان خود ارائه کنید بستگی دارد، هرچه امکانات بیشتری درخواست کنید مطمئنا هزینه بیشتری نیز برای طراحی باید پرداخت شود، هزینه طراحی سایت جوملا با هزینه طراحی سایت وردپرس متفاوت است و همچنین طراحی سایت اختصاصی هزینه بیشتری نسبت به سایر طراحی‌ها برای شما به همراه خواهد داشت.

با این وجود باید گفت مزایایی که طراحی سایت برای پیشرفت کسب و کار و افزایش سود و درآمد از این طریق به همراه دارد به اندازه ای زیاد است که باید هرچه سریع‌تر کار طراحی سایت را آغاز کرده و کسب و کار خود را وارد دنیای اینترنت کنید.

همکاری با یک گروه متخصص و با تجربه در زمینه طراحی سایت به شما کمک می‌کند تا با شناخت کافی از نیاز مخاطبان در این فضا، بتوانید بهترین امکانات را در اختیار کاربران قرار داده و فعالیت موفقی را در فضای مجازی آغاز کنید.

 

  • Alex Ferrie
  • ۰
  • ۰

ایلان ماسک یکی از مبتکران و از بزرگ‌ترین کارآفرینان عصر ما است. او سال‌ها در زمینه تجارت، به‌عنوان چهره‌ای مشهور و قابل‌تحسین معرفی شده‌است. فعالیت‌های اصلی‌اش مدیرعاملی و مهندسی اسپیس‌اکس، سرمایه‌گذاری و طراحی محصولات تسلا و همین‌طور همکاری با کمپانی‌های معتبر و پردرآمد دیگر است که البته تنها گوشه‌ای کوچک از حضور قدرت‌مند او در میدان پررقابت برندسازی تجاری محسوب می‌شود. جالب است بدانید موفقیت شگفت‌انگیز ایلان ماسک، باعث مقایسه پی‌در‌پی او با سایر تاجران صاحب‌نام مانند استیو جابز، هوارد هیوز، هنری فورد و بیل گیتس شده است.

داستان ایلام ماسک از کجا شروع شد؟

 ماسک متولد و بزرگ‌شده آفریقای جنوبی است، مدتی را در کانادا گذراند و سرانجام به آمریکا رفت. پدرش مهندس و مادرش متخصص تغذیه بود و او بزرگ‌ترین فرزند از سه فرزندی است که همگی باوجود دوران کودکی سخت، موفق بوده اند: برادرش، کیمبال ماسک، سرمایه‌دار و محیط‌بان است و خواهرش، توسکا ماسک، تهیه‌کننده و کارگردانی است که جوایز مهمی دریافت نموده است. پس از طلاق والدینش در 1980، ماسک عمدتا با پدرش زندگی می‌کرد و البته همیشه از او به‌عنوان یک انسان وحشتناک یاد می‌کرد! هنگامی‌که ماسک در حال عبور از نوجوانی بود، در پنج شغل به‌صورت همزمان، برای تامین خانواده کار می‌کرد.

ماسک چگونه تبدیل به یک ابرقدرت شد؟

 با وجود مشکلات شدید تربیتی در کودکی، ماسک یک کرم‌کتاب حرفه‌ای بود! به شدت باهوش و علاقه‌مند به مطالعه دایرة‌المعارف‌ها. در 17 سالگی، ماسک برای اجتناب از خدمت در ارتش آفریقای جنوبی، به کانادا رفت. این حضور موقت سرآغازی شد که بتواند بعداها از طریق مادرش تابعیت کانادا را نیز دریافت کند. ایلان ماسک فارغ‌التحصیل لیسانس فیزیک و همچنین لیسانس اقتصاد از مدرسه وارتون است و اعتقاد دارد اگرچه مسیر شغلی او از فیزیک فاصله گرفته است، این رشته عمیق‌ترین تاثیر را بر شخص او داشت.

ماسک در ماه مه 2012، هنگامی‌که اسپیس‌اکس در اثر پرتاب موشکی، اولین وسیله نقلیه تجاری را به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال می‌کرد، خبرساز شد. او سپس با خرید شرکت سولارسیتی در سال 2016 سبد سهام خود را تقویت کرد و با ایفای نقش مشورتی در روزهای اولیه دولت رئیس جمهور دونالد ترامپ، جایگاه خود را به عنوان رهبر صنعت تقویت کرد. در ژانویه 2021، ماسک از جف بزوس به عنوان ثروتمندترین مرد جهان پیشی‌گرفت.

  • Alex Ferrie
  • ۰
  • ۰

ارزهای دیجیتال که به آن‌ها رمز ارز نیز گفته می‌شود کلمات و عبارت‌هایی هستند که امروز، بیش از هر زمان دیگری، آن را می‌شنویم. این شکل از دارایی‌ها، در حقیقت از پدیده‌های بسیار نو در جهان امرز محسوب می‌شوند. این نوع از داریی‌های دیجیتالی، هم اکنون سراسر نقاط جهان را در بر گرفته‌اند و در میان کاربران متعدد، رد و بدل می‌شوند. رمز ارز و یا همان ارزهای دیجیتال در واقع، یکی از انواع ارزهای مجازی به شمار می‌روند. لازم است بدانید که در تولید و طراحی این ارزها، از فناوری رمزنگاری استفاده شده است.

 

از جمله مشهورترین این شکل از دارایی‌های دیجیتالی، می‌توان به بیت کوین اشاره کرد که از قدیمی‌ترین انواع رمز ارزهای دیجیتالی محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که تاریخچه پیدایش بیت کوین را در حقیقت می‌توان همان تاریخچه پیدایش رمز ارزها در جهان امروز به شمار آورد. در این مقاله، قصد داریم تاریخچه پیدایش ارزهای دیجیتال و هم‌چنین چگونگی پیدایش این شکل از دارایی‌های نوین را بیان نماییم.

تاریخچه ایجاد و شکل گیری ارزهای دیجیتال در جهان

تاریخچه ایجاد و راه اندازی رمز ارزهای دیجیتالی به زمانی باز می‌گردد که بیت کوین شکل گرفت. برخی از افراد بر این باورند که علم رمز نگاری برای بار اول درجنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفت چراکه در آن برهه، قرار بود پیام‌های نظامی به صورت کاملا محرمانه منتقل شوند. و سپس از این علم، در ایجاد ارزهای دیجیتال استفاده شد. اما به طور کلی می‌توان گفت تاریخچه پیدایش ارزهای دیجیتال به زمان اختراع بیت کوین باز می‌گردد. این ارز دیجیتال در سال 2008 و به دنبال به وجود آمدن بحران عظیم اقتصادی در سراسر جهان ایجاد شد و ارائه دهنده اصلی آن، فرد و یا گروهی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو بود.

بر طبق دیدگاه‌های موجود، ساتوشی ناکاموتو فرد و یا گروهی بودند که از سیستم مالی معمول در جهان ناخشنود بودند و به آن اعتراضاتی را وارد می‌کردند. در پی بحران ایجاد شده در جهان به ویژه در غرب، این گروه تصمیم گرفتند نوعی ویرایش در سیستم مالی جهان ایجاد کنند و به دنبال آن، نوعی پول نقد به وجود آورند که به اپراتورها و هم‌چنین سیستم‌های مرکزی، وابستگی نداشته باشد. اعضای این تیم تصمیم گرفتند دارایی نقدی جدید خود را به نحوی طراحی کنند که هیچ گونه کنترل سیستمی توسط هیچ یک از نهادهای کنترلی، دولتی، نظارتی و .. نداشته باشد و تحت نظارت و مدیریت بانک مرکزی کشورها نیز فعالیت نکند.

از طرف دیگر ذکر این نکته نیز ضرورت دارد که یکی از اهداف اولیه فرد و یا گروه تولید کننده رمز ارزها در جهان این بود که از این طریق، راهی پیدا کنند که بتوانند از تولید بی رویه پول به دست دولت‌ها جلوگیری نمایند و از سوی دیگر بر اساس الگوریتم‌های رمز نگاری شده به ایجاد اعتماد میان کاربران مختلف کمک کنند. بنابراین رمز ارز دیجیتالی بیت کوین را برای دستیابی به این اهداف طراحی کردند.

ارزهای مجازی پس از بیت کوین

پس از به وجود آمدن بیت کوین که مشهورترین ارز دیجیتال در سراسر نقاط جهان است، ارزهای دیجیتالی دیگری نیز به دنبال یکدیگر، پا به عرصه رقابت‌های مجازی گذاشتند. هر یک از ارزهای مجازی به وجود آمده، دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصر به فرد و مخصوص به خود بودند. در سال 2013 جهانیان شاهد رونمایی از ارز دیجیتالی جدیدی به نام اتریوم بودند. این ارز دیجیتالی تازه وارد، توسط فردی به نام ویتالیک بوترین ساخته شده بود. ارز دیجیتالی اتریوم از نظر فناوری و هم‌چنین ویژگی‌ها نسبت به بیت کوین، پیشرفت‌هایی داشت. با به وجود آمدن این رمز ارز، در دنیای ارزهای دیجیتال، مفاهیم دیگری نیز به وجود آمدند. از جمله این مفاهیم می‌توان به قراردادهای هوشمند اشاره کرد و یا مفهوم سازمان‌های خود انتظام DAO را نام برد.

پس از بیت کوین و اتریوم، ارزهای دیجیتالی دیگری سر برآورند و به رقابت با یکدیگر مشغول شدند. از جمله انواع مختلف این ارزها می‌توان به بیت کوین کش، کاردانو، لایت کوین، ری پل، لومن، مونرو، زی کش و... اشاره کرد. از هر یک از این دارایی‌های دیجیتالی، در مواقع خاص و کاربردهای ویژه استفاده می‌شود. برای نمونه از میان رمز ارزهای مختلف، ارز دیجیتال تتر، برای حفظ ارزش پول مورد استفاده قرار می‌گیرد. چراکه پایداری آن بسیار بیشتر از دیگر ارزهای دیجیتالی است. هم‌چنین لازم است بدانید که برخی از انواع رمز ارزهای دیجیتال، در حال حاضر، تنها برای سرمایه گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرند و دارای نوسانات بسیار زیادی هستند. از انواع مختلف ارزهای دیجیتال می‌توان برای انجام مبادله استفاده کرد و یا آن‌ها را برای انجام تراکنش به کاربرد. در بسیاری از مواقع نیز از طریق این دارایی‌ها می‌توان به خرید آنلاین پرداخت و کاربردهای دیگر.

استفاده از فناوری بلاک چین برای پیشبرد اهداف رمز ارزها

برای اینکه ارزهای دیجیتال تولید شده، تحت نظارت هیچ ارگانی قرار نگیرند فناوری و تکنولوژی بلاک چین ایجاد و راه اندازی شد. فناوری زنجیره بلاک و یا بلاک چین برای نخستین بار در دهه 90 میلادی مطرح شد. این فناوری، در پیشبرد اهداف ارزهای دیجیتال، دارای منافع بسیار زیادی بود. در حقیقت می‌توان گفت این فناوری باعث شد تا جایگاه ارزهای دیجیتال در سراسر جهان ثابت شود و تحکیم گردد. همان‌طور که می‌دانید بلاک چین نوعی پایگاه داده به شمار می‌رود. این پایگاه، در میان تعداد زیادی از کاربران ارزهای دیجیتال، توزیع شده است. وجود این فناوری باعث شده تا ارزهای دیجیتال دارای این قابلیت باشند که بدون نظارت و کنترل مستقیم از سمت یک سازمان و یا نهاد مرکزی، به فعالیت خود ادامه دهند. بنابراین می‌توان این طور نتیجه گرفت که مبنای اصلی فعالیت رمز ارزهای دیجیتال در بستر بلاک چین، اعتماد کاربران حاضر در شبکه، به یکدیگر است.

بستر فناورانه ارزهای دیجیتال با عنوان بلاک چین باعث شده تا در حال حاضر، از این فناوری استفاده‌های زیادی به عمل آید و انواع مختلفی از کسب و کارها از این امکانات برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنند. با استفاده از این تکنولوژی، می‌توان به بهینه سازی چرخه‌های عرضه اقدام نمود. به نحوی که یک تولید کننده در یک کشور قادر به ساخت و ارائه یک کالا است که مشتری آن، در یک کشور دیگر قرار دارد. در این فرایند، در ارسال کالای مورد نظر و یا دریافت آن، از پایگاه‌های اطلاعاتی مشابهی استفاده می‌شود تا از این طریق، کالای تولید شده رهگیری شود. از طرف دیگر به کارگیری فناوری توسعه یافته بلاک چین در ارزهای دیجیتال، موجب می‌شود تا در مبادلات و معاملات تجاری، هیچ گونه فساد و یا انحرافی به وقوع نپیوندد.

استخراج و امنیت ارزهای دیجیتال

به افردی که به کار تولید رمز ارزهای دیجیتال اشتغال دارند ماینر گفته می‌شود. هم‌چنین فرایند استخراج این ارزها، ماینینگ نام گرفته است. به طور کلی می‌توان گفت هر دفعه که این دسته از استخراج کنندگان بتوانند معادلات پیچیده ریاضی را برای دستیابی به ارز دیجیتال، حل کنند، یک بلاک تازه به بلاک چین افزوده می‌گردد. لازم به ذکر است که فرایند تولید و استخراج رمز ارزهای دیجیتال، فرایندی بسیار پیچیده است و به دستگاه‌هایی نیاز دارد که قدرت محاسباتی بسیار بالایی دارند. ماینرها به طور معمول به دریافت معاملات، تایید و مهر کردن آن‌ها و پخش کردن معاملات در شبکه اقدام می‌نمایند.

نکته دیگری که باید در زمینه رمز ارزهای دیجیتال به آن اشاره شود در خصوص امنیت این دارایی‌ها است. لازم است بدانید که امنیت ارزهای دیجیتال از طریق الگوریتم‌های رمز نگاری شده تامین و تضمین می‌گردد. بر طبق این دسته از الگوریتم‌ها، در هر روز، امکان تولید و عرضه مقدار محدود و مشخصی از ارز دیجیتال وجود دارد.

 

  • Alex Ferrie
  • ۰
  • ۰

سرزمین چهاراقلیم ایران، به‌خاطر مناظر دیدنی و تنوع مثال‌زدنی در آب‌وهوای طبیعت چهارگوشه اش، از زیباترین مقاصد سفر و گردشگری به شمار می‌رود. سرزمینی که هم کویرهایش مجالی برای لذت از شکوه شب هستند و هم دریاها و جنگل‌های بکرش، مجالی برای لذت از لحظات روز.

 

چه اهل سفر باشید، چه نباشید، محال است با شنیدن نام شمال، یادِ دریا و جاده چالوس نیفتید! البته اگر کمی بیشتر تمرکز کنید و ذهن‌تان یاری کند، می‌توانید رستوران‌های خفن شمالی و ویلاهای کنار دریای بی‌نظیرش را هم با یک پلک‌زدن مجسم کنید! اما راستش را بخواهید، شاید کمتر کسی با شنیدن شمال آن‌طور که حقیقتا شایسته است، به یاد جنگل‌های اسرارآمیز و تماشایی‌اش بیفتد. پس اگر از عشاق سفرهای شمالی هستید و ذهنیت خاصی درباره زیبایی جنگل‌های شمالی ندارید، این مطلب از آنِ شما است. لطفا تا انتها با ما همراه باشید و شمال را این‌بار از زاویه طبیعت شگفت‌انگیز و رازآلودش ببینید.

جنگل دالخانی رامسر؛ تعبیر یک رویای بکر زیر سایه درخت‌ها

اگر ترجیح می‌دهید از میان جنگل‌های شمالی فقط یک انتخاب داشته باشید، بهتر است به جنگل دالخانی رامسر جدی‌تر فکر کنید. از نظر موقعیت مکانی، چندکیلومتریِ جنوب‌ شرق رامسر، در دهستان چهل‌شهید قرار گرفته است. آن‌چه باعث رویایی بودن این جنگل می‌شود، مسیری است که شما غرق در لذت تصویر هم‌آغوشی مه و ابرها، زیر سایه درختان قدم می‌زنید. همچنین داخل جنگل مکان بی‌نظیری برای گردش و استراحت است چراکه در کنار منظره تماشایی، انواع رستوران‌ها و کافه‌های دنج در انتظار گردشگران هستند. اگر شیفته محصولات محلی و روستایی هستید نیز بهتر است بدانید با ورود به جنگل دالخانی، می‌توانید محصولاتی مانند عسل، میوه‌های جنگلی و سایر خوراکی‌های دست‌سازی که توسط روستاییان این منطقه پخت و بسته‌بندی می‌شود را تهیه کنید. اگر مسافرِ پاییزیِ رامسر هستید، تماشای این جنگل می‌تواند به یکی از به یادماندنی‌ترین لحظات سفرهای‌تان تبدیل شود. به جنگل دالخانی دالانِ‌بهشت رامسر هم می‌گویند که با‌این‌وجود، دیگر محال است لذت این تجربه حیرت‌انگیز را از دست بدهید.

 

جنگل گیسوم؛ لذت درکِ توامانِ دریا و جنگل

جنگل گیسوم یکی از مهیج‌ترین جنگل‌های شمال کشور است. جایی که می‌توانید قدم بر دامن سبز جنگل بگذارید و با ادامه مسیر، چشم‌تان را با تماشای آبیِ دریا سرزنده کنید. 10 کیلومتر تا جاده اسالم خلخال، در محور رشت به آستارا، مسیری است که شما را به این کشفِ شورانگیز می‌رساند. بهترین زمان سفر به جنگل گیسوم، فصل‌های بهار و تابستان هستند. چراکه زیست‌بوم این منطقه برای رساندن شما به احساس خنکی، آرامش و لذت از آب‌وهوای مطلوب خلق شده‌است. در کنار محیط سرسبز و جنگلی، جالب است بدانید ساحل فوق العاده‌ای جهت تفریح گردشگران وجود دارد که در پناهِ آن، کلیه امکانات رفاهی، آلاچیق‌های زیبا و دنج جهت اقامت چندساعته مسافران، رستوران‌های باکیفیت و امکاناتی برای کودکان، نظیر پارک بادی و ترامپولین نیز در دسترس عموم قرار گرفته‌اند.

 

پارک جنگلی روستای اشبلا؛ منظره‌ای شبیه به معجزه

چشم‌های‌تان را ببندید و مسیری پراز درخت‌های درهم‌تنیده را تصور کنید، درعین‌حال که گوش به نغمه پرندگان جنگلی می‌سپارید، یک نفس عمیق بکشید و تمام! به پارک جنگلی روستای اشبلا خوش آمدید. روستای اشبلا در کنار تالاب انزلی قرار گرفته و درحقیقت مجموعه‌ای از زیبایی‌هایی طبیعی و انسانی به صورت توامان است. اگر دل‌تان لک زده برای آب‌وهوایی بهشتی و همچنین طرفدار ماهیگیری هم هستید، رودخانه موجود در این منطقه، بهترین انتخاب شما است. اگر درعین لذت از زیبایی‌های جنگلی و تماشای گونه‌های متفاوتی از گیاهان و درختان در بستر جنگل، دیدن مناظری همچون ماهیگری، استخر پرورش ماهی و برکه برای‌تان جذابیت دارند، به انتخاب این پارک جنگلی در طول سفرتان شک نکنید. البته فراموش نکنید فصل‌های پیشنهادی جهت بازدید از این مکان بی‌نظیر، بهار و پاییز هستند. مخصوصا پاییز که به لطفِ آن درخت‌ها، رنگین‌کمانِ جذابی از رنگ‌های پاییزی را به نمایش می‌گذارند و لذت لمس طبیعت با تمام وجود به گردشگران انتقال داده می‌شود.

 

 سفر به شمال؛ این تکرارِ بی نهایت دوست‌داشتنی برای گردشگران

خودتان را گول نزنید! هیچکس نیست که بدون بهانه محکمه‌پسند، دست رد به سینه سفرهای شمالی بزند! اصلا همین تصور اجاره ویلا در شمال و سیر کردن در آن مناظر تکرارنشدنی، هرچند هم که تکراری باشد، ارزشش را در میان سفردوستان حفظ کرده‌است. سفر به شمال، سفر پرهزینه‌ای محسوب نمی‌شود. البته که هزینه‌های اجاره ویلا در مناطق مختلف شمال کشور متفاوت است. به طور مثال هزینه اجاره ویلا در ماسال با هزینه اجاره ویلا در بندرانزلی تفاوت‌هایی دارد، اما بهتر است بدانید طیف قیمتی گسترده سوئیت‌ها، کلبه‌های چوبی و ویلاهای معمولی تا لاکچری باعث می‌شود مسافران حق انتخاب عادلانه‌ای داشته باشند. همچنین شما می‌توانید از چند هفته قبل از سفرتان، هزینه‌های ویلا در شمال را از طریق سایت‌های معتبر و به‌روز، بررسی کنید تا در وقت و انرژی‌تان برای پیدا کردن محل اسکان مناسب صرفه‌جویی شود.

 

 

  • Alex Ferrie
  • ۰
  • ۰

وقتی صحبت  از سفر به جنوب کشور باشد، کیش و قشم می‌توانند بهترین گزینه‌های یک سفر تفریحی و سیاحتی باشند. اما این که از بین این دو مقصد گردشگری کدام یک را انتخاب کنید، مسئله‌ای است که نیاز به شناخت دقیق از هر دو مقصد دارد. سعی می‌کنیم با معرفی دقیق هریک از این مقاصد گردشگری زیبا چالش انتخاب قشم یا کیش را برای شما آسان‌تر کنیم.

 

کیش؛ رویای سفر به خلیج فارس

کیش نه تنها یک منطقه گردشگری مشهور ایران، بلکه یکی از مقاصد توریستی مشهور در منطقه جنوب غرب آسیا است.  اگر به دنبال لذت یک مسافرت تفریحی لوکس و لاکچری هستید، کیش می‌تواند بهترین گزینه برای انتخاب باشد. کیش از امکانات رفاهی بسیار پیشرفته‌ای برخوردار است که رضایت مسافران را به همراه دارد.

پاساژها، مراکز تجاری، هتل‌های بسیار مجلل و باشکوه و همچنین امکان اجاره ویلا در کیش از جمله فاکتورهایی است که برای بسیاری از مسافران از اهمیت بالایی برخوردار است. شاتل سواری در آب‌های نیلگون خلیج فارس، پاراسل، غواصی، فلای برد، بنانا، جت اسکی، اوشن پارک، شرکت در جشنواره‌ها و بازدید از مناطق دیدنی کیش از جمله کشتی یونانی، شهر زیرزمینی کاریز کیش، بازدید از منطقه باستانی حریره و ... مواردی است که در این سفر می‌توان به آنها پرداخت.

هتل‌های بزرگ و مجلل، رستوران های بین المللی با منوهای جذاب و پاساژها و مراکز تجاری بزرگ برای خرید کردن دیگر امکاناتی است که در کیش برای گردشگران وجود دارد.

قشم؛ جزیره هزار رنگ

جزیره قشم بزرگترین جزیره ایران و یکی از زیباترین مناظر طبیعی بکر کشورمان است، این جزیره زیبا نیز در استان هرمزگان و در همسایگی کیش قرار گرفته است، اگر چه به لحاظ مدرنیته و لوکس بودن با کیش قابل مقایسه نیست اما برای دوست داران طبیعت بکر یک مکان بسیار جذاب و دیدنی است، البته به لحاظ تجاری نیز جزیره قشم یکی از بهترین مراکز برای تجارت، خرید و واردات بسیاری از محصولات برند مطرح دنیا با قیمت مناسب است.

اقامت در قشم از هتل‌های بزرگ و چند ستاره تا امکان اجاره سوئیت در قشم برای کسانی که به این جزیره سفر می‌کنند مهیا است، امکانات رفاهی خوبی برای مسافران در نظر گرفته شده است، رستوران‌های بزرگ و کوچک با انواع غذاهای بومی و محلی یکی از جاذبه‌های گردشگری در قشم محسوب می‌شود.

ژئو پارک قشم، تنگه چاهکوه، جزیره ناز، جزیره هنگام(مالدیو ایران)، بام قشم، دره ستاره‌ها، چاه های تل آب، غار خربس، پارک کرکودیل‌ها و ... از جمله مکان‌های دیدنی تاریخی و طبیعی این جزیره محسوب می‌شوند که هریک به نوبه خود از شگفتی‌های طبیعت ناب ایران هستند.

جنگل‌های حرا نیز یکی دیگر از دیدنی‌های جزیره قشم محسوب می شوند که در کنار یک قایق سواری هیجان انگیز در اطراف جزیره می توانید آنها را نیز مشاهده کنید. قلعه پرتغالی‌ها نیز از جمله موزه‌های دیدنی قشم محسوب می‌شود که علاقمندان به تاریخ می‌توانند از آن بازدید کنند.

در قشم نیز با توجه به این که یک منطقه آزاد تجاری محسوب می‌شود، مراکز تجاری، پاساژها و فروشگاه‌های مختلف دیده می‌شود. بنابراین در صورتی که با مقاصد تجاری به این جزیره سفر می کنید نیز می‌توانید با دست پر و رضایت خاطر از تجارت پر سود خود این منطقه را ترک کنید. اگر به بافت قدیمی و بازارچه‌های سنتی علاقه دارید بازار قدیمی قشم می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم کند، همچنین سیتی سنتر قشم یک بازار مدرن و جدید است که تمامی محصولات لوکس و برند را می توانید در آن بیابید.

امکان اجاره سوئیت در قشم، آپارتمان مبله، اقامتگاه بومگردی و ... در جزیره قشم این امکان را برای مسافرین فراهم میسازد تا بتوانند با صرف هزینه کمتر لذت بیشتری از سفر خود به این جزیره داشته باشند.

سخن پایانی

کیش و قشم هر دو به یک اندازه جذاب و دیدنی هستند به همین دلیل است که انتخاب از میان این دو جزیره برای علاقمندان به سفر کار سختی است، در صورتی که قصد شما از سفر به جزایر جنوبی ایران تفریحات لاکچری و یک اقامت لوکس و خرید از مراکز تجاری است کیش گزینه بهتری خواهد بود، اما در صورتی که به طبیعت‌گردی علاقه دارید و یا به دنبال یک مقصد گردشگری چند منظوره تجاری، تفریحی و طبیعت‌گردی هستید، قشم می‌تواند یک مقصد ایده‌آل باشد.

اقامتگاه‌های بومگردی و همچنین امکان اجاره ویلا در کیش و یا اجاره سوئیت در قشم امکان مدیریت منابع مالی را برای مسافران فراهم می سازد، ضمن این که می توانید قبل از اقدام به سفر به این جزایر اقامتگاه خود را انتخاب کرده و با رزور پیش از مسافرت با آسودگی خیال به سفر بروید.

 در هر صورت بهتر است بازدید از هر دو جزیره را در فهرست گردشگری خود داشته باشید تا از زیبایی‌های هر دو منطقه دیدن کرده و سفر لذتبخشی را به خاطر بسپارید.

 

  • Alex Ferrie
  • ۰
  • ۰

هک رشد اصطلاحی است که توسط شان الیس ابداع شده است. به گفته وی، صحیح‌ترین تعریف این است: بازاریابی آزمایش محور. هدف این است که فرصت‌هایی را برای دستیابی به نتایج سریع برای رشد شرکت بیابیم. اصطلاحی که در سال‌های اخیر رایج شده است، هک رشد، راه حلی قدرتمند برای رشد مشاغل است.

این یک روش جدید تفکر در مورد بازاریابی دیجیتال است که با استفاده از منابع کمترین ممکن، شرکت‌ها را سریع‌تر به اهداف خود می‌رساند.

هک رشد یک زیرمجموعه بازاریابی است که بر رشد یک شرکت متمرکز است. از آن به‌عنوان یک فرایند و مجموعه‌ای از مهارت‌های بین‌رشته‌ای در دنیای دیجیتال نیز یاد می‌شود. یک تیم هک رشد متشکل از بازاریابان، توسعه دهندگان، مهندسان و مدیران محصول است که به طور خاص بر ایجاد و مشارکت کاربران در یک کسب‌وکار تمرکز دارند. هک رشد تنها یک فرایند برای بازاریابان نیست. هک رشد را می‌توان برای توسعه محصول و بهبود مستمر محصولات و همچنین افزایش پایگاه مشتری موجود به کاربرد.

 

 

از نظر برخی هک رشد بخشی از سیستم بازاریابی آنلاین است، زیرا در بسیاری از موارد هکرهای رشد از تکنیک‌هایی مانند بهینه‌سازی موتورهای جستجو، تجزیه‌وتحلیل وب‌سایت، بازاریابی محتوا و آزمایش A/B استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر، همه بازاریابان از تمام داده‌ها و مهارت‌های فنی موردنیاز یک هکر رشد برخوردار نیستند، بنابراین نام جداگانه‌ای برای این زمینه قابل‌استفاده است.

به طور معمول، هک رشد مربوط به استارتاپ‌هایی است که بودجه، منابع یا تیم‌های بازاریابی زیادی ندارند و نمی‌توانند با شرکت‌های معتبرتر از آنها که از این امکانات استفاده می‌کنند رقابت کنند.

 در عوض، آنها ایده‌های خلاقانه‌ای را در نظر می‌گیرند که به آنها امکان می‌دهد استراتژی‌های پرهزینه رشد را دور بزنند و به‌اندازه کافی گسترش یابند تا در مراحل اولیه در این رقابت باقی بمانند.

همچنین انجام هک رشد توجه وسواسی به داده‌ها را نیاز دارد. شما باید دائماً به تماشای اعداد و ارقام بپردازید و آماده برخورد با هر چیزی که نشانه‌هایی از برخاستن را نشان می‌دهد باشید.

استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال

هدف استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال جذب مشتریان جدید و افزایش آگاهی از نام تجاری است. این تلاش‌ها اغلب به اولین مرحله در قیف فروش مربوط می‌شود:

به طور معمول نوع استراتژی‌هایی که تحت چتر بازاریابی دیجیتال قرار می‌گیرند عبارت‌اند از:

افزایش SEO برای بهبود بازاریابی ورودی.

ایجاد و پرورش شبکه‌های رسانه‌های اجتماعی برای مشارکت بهتر مخاطبان.

رهبری فکری، مانند ارسال مهمان یا پوشش رسانه‌ای، برای تأکید بر اعتبار و قابلیت اطمینان بنیان‌گذاران برند یا افراد کلیدی.

بازاریابی محتوا، یعنی ارائه محتوای مفید به‌صورت رایگان. غالباً این محتوا به‌صورت محصور ارائه می‌شود، به این معنی که فرد باید اطلاعات تماس خود را برای دسترسی به آن وارد کند.

جستجوی پولی

بازاریابی ایمیلی.

فقط به‌خاطر داشته باشید، از یک سو، نتایج حاصل از هک رشد ناپایدار است و بر اساس عوامل جدید کوتاه‌مدت است و از سوی دیگر، استراتژی‌های بازاریابی دیجیتالی نیاز به تطبیق و تکامل در طول زمان دارند. همیشه داشتن تعادل خوب است.

هک رشد یک استراتژی بازاریابی است که از آزمایش سریع در کانال‌های مختلف و مسیرهای توسعه محصول استفاده می‌کند تا مؤثرترین روش برای مقیاس‌بندی و توسعه یک تجارت را تعیین کند.

 بر خلاف بازاریابی معمولی، هک رشد بر اهداف، نتایج و سودآوری متمرکز است، نه بر روی فرایندها، بنابراین همیشه از روش خاصی پیروی نمی‌کند.

 

هکر رشد کمتر نگران گام‌هایی است که باید برداشته شود یا از ابزارهایی که باید استفاده شود، بیشتر نگران استفاده از تفکر تحلیلی برای شناسایی فرصت‌های رشد است.

 

 

روش‌ها

ترکیبی از روش‌ها می‌تواند توسط هکرهای رشد برای دستیابی به اهداف مورداستفاده قرار گیرد: بازاریابی ویروسی، رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات هدفمند، مهندسی معکوس، SEO ، بازاریابی ایمیلی، و همچنین بازاریابی محتوا، تجزیه‌وتحلیل، آزمایش A/B ، بهینه‌سازی نرخ تبدیل و بسیاری دیگر.

هک رشد روشی است که برای فعال‌کردن استراتژی‌هایی باهدف دستیابی به رشد قابل‌توجه و تسریع کسب‌وکار با شناسایی نقاط بحرانی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

این استراتژی‌ها شامل انجام آزمایش‌هایی است. تیم‌ها فرضیه‌ها را توسعه می‌دهند، اعتبار خود را تأیید می‌کنند، آزمایش‌ها را انجام می‌دهند و شکاف‌ها یا فرصت‌هایی را کشف می‌کنند که باعث می‌شود کسب‌وکار هوشمندتر و سریع‌تر رشد کند.

نقاط حساس یک شرکت که هک رشد را هدایت می‌کند، توسط KPIهایی که موفقیت آن را اندازه‌گیری می‌کنند، مانند ترافیک، سرنخ‌ها و فروش مشخص می‌شود.

برای مثال، اگر نقطه بحرانی کار، ترافیک است، هک رشد این KPI را به روش‌هایی تبدیل می‌کند که می‌تواند بازدیدکنندگان بیشتری را به وب‌سایت جذب کند.

تعریف KPIها بستگی به تعریف هر شرکت از موفقیت خودش دارد. به‌عنوان‌مثال، برای یک فروشگاه آنلاین، KPI اصلی احتمالاً تعداد فروش است.

برای وب‌سایتی که با تبلیغات درآمدزایی می‌کند، آنچه بیشترین اهمیت را دارد ترافیک است؛ بنابراین برای دستیابی به این موضوع نیاز به برنامه‌ریزی‌هایی است.

ممکن است با خود فکر کنید: تفاوت بین هک رشد و سایر تکنیک‌های بازاریابی که رشد را نیز هدف قرار می‌دهند، چیست؟

اول اینکه باید بدانید که هر تکنیک بازاریابی KPI را هدف قرار نمی‌دهد بسیاری از شرکت‌ها زمان و پول خود را برای استراتژی‌هایی که به اهداف آنها کمک نمی‌کند هدر می‌دهند. از طرف دیگر هک رشد همیشه بر اهداف متمرکز است. هک رشد تلاش می‌کند تا راه‌های رشد را با هزینه کمتر و سرعت بیشتر کشف کند.

بااین‌حال، تصور نکنید که هک ها مانند جادو عمل می‌کنند! شما باید روی ابزارهایی سرمایه‌گذاری کنید که به شما امکان می‌دهد آزمایش‌ها و اتوماسیون را به‌راحتی انجام دهید و تیم‌ها را برای یافتن بهترین راه‌حل‌ها جمع‌آوری کنید.

برای تمرین هک رشد به چه چیزی نیاز دارید

هدف:

هدف هک رشد را به‌وضوح مشخص کنید.

فرضیه:

فرضیه‌هایی را بر اساس دانش و شهود متخصصان خود بسازید.

آزمایش‌ها:

 انجام آزمایشاتی برای اثبات کارایی فرضیه.

ابزارها:

 از ابزارهای آزمایش، تجزیه‌وتحلیل و اتوماسیون استفاده کنید.

کاری که یک هکر رشد انجام می‌دهد

کلمه "هک" در عبارت هک رشد ممکن است باعث سردرگمی شود. بسیاری از مردم این نوع استراتژی را با تمرین هکرهای رایانه‌ای مرتبط می‌دانند که به دنبال حفره‌های امنیتی در سیستم‌های ما هستند.

به همین دلیل، بسیاری از افراد هستند که فکر می‌کنند هک رشد غیراخلاقی و غیرقانونی است.

همان‌طور که یک هکر رایانه در یافتن و کشف حفره‌های امنیتی مشهور است، هکر رشد حرفه‌ای است که دروازه‌های باز را برای رشد سریع نتایج یک تجارت پیدا می‌کند.

هدف آنها نیز یافتن تخلفات است، اما به شکلی که رشد هوشمند و سریع را برای شرکت فراهم کند. همه در محدوده قانون و اخلاق!

ارتباط با هکرها همچنین نشان می‌دهد که هک رشد، فناوری، برنامه‌نویسی و ریاضیات محض است. این عمل معمولاً این مناطق را شامل می‌شود زیرا معمولاً راه‌حل‌های سریع‌تر و کارآمدتری ارائه می‌دهند. اما این مفهوم بسیار جامع‌تر است و شامل استراتژی‌های تجاری گسترده‌تری می‌شود.

بنابراین، هکر رشد نیازی به یک متخصص فناوری اطلاعات یا برنامه‌نویسی ندارد، اگرچه این دانش می‌تواند در هماهنگی با سایر برنامه‌نویسان تیم کمک کند.

به‌طورکلی، هکر رشد یک متخصص بازاریابی است که از قبل بر رشد مشاغل تمرکز کرده است. اما کسانی که وارد این حوزه می‌شوند نباید فقط به فروش یا درآمد فکر کنند، بلکه باید به اهداف شرکت و کارایی سریع‌تر و ارزان‌تر برای دستیابی به آنها فکر کنند.

هکرهای رشد معمولاً خلاق هستند و به‌عنوان‌مثال محتوای xploratory ، به دنبال امکانات رشد و ارائه فرضیه‌های جدید است. آنها همچنین چابک و تحلیلی هستند و کارایی خود را از طریق داده‌ها آزمایش و اثبات می‌کنند.

هکر رشد علاوه بر دانش بازاریابی فنی و مفهومی، باید درک خوبی از موارد زیر داشته باشد:

فرایندها؛ روش آزمایش؛ فناوری و توسعه؛ تحلیل داده‌ها؛ رفتار مصرف‌کننده.

دانستن اینکه مردم در سفر خرید چگونه فکر می‌کنند، چگونه واکنش نشان می‌دهند و چه انگیزه‌ای برای آنها دارد برای یک هکر رشد ضروری است. پس از درک این موضوع، متخصصان از دانش بازاریابی خود برای یافتن محرک‌های احتمالی رشد استفاده می‌کنند و برای اثبات فرضیه‌های خود آزمایش‌هایی را انجام می‌دهند.

در صورت اثبات، آنها قابل تکرار و مقیاس‌پذیر می‌شوند و به شرکت اجازه می‌دهد زمان و پول کمتری برای این کار صرف کند.

برای دستیابی به همه اینها، بسیاری از مشاغل نه‌تنها هکرهای رشد را استخدام یا آموزش می‌دهند، بلکه تیم‌های رشد را نیز راه‌اندازی می‌کنند.

تیم‌ها ممکن است شامل موقعیت‌های زیر باشند:

استاد رشد که مدیر تیم است و تصمیمات نهایی را می‌گیرد.

بازاریابان درحال‌رشد (متخصصان SEO ، رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی و غیره) که آزمایش‌ها متمرکز بر KPIها را پیشنهاد و اجرا می‌کنند.

تحلیلگران رشد که تیم را با تجزیه‌وتحلیل داده‌های عملکرد در مورد آزمایش‌ها و استراتژی‌های اجرا شده تغذیه می‌کنند.

طراحان، برنامه‌نویسان و مهندسان که محصولات، ابزارها و نرم‌افزارهای حاصل از آزمایش‌ها را توسعه می‌دهند.

با این ترکیب تخصص، می‌توان تمام مراحل هک رشد را تحت پوشش قرارداد.

 

اگرچه بسیاری از شرکت‌ها یک هکر رشد یا تیم‌های هک رشد دارند، معمولاً بازاریابی، هک رشد یک روش تفکر است و نه یک موقعیت رسمی. هر حرفه‌ای می‌تواند و باید این رفتار اکتشافی، خلاق، فرصت‌طلب و متمرکز بر نتایج را اتخاذ کند. همچنین هک رشد در بازاریابی، فروش، حسابداری و سایر زمینه‌های شرکتی که محرک‌های بالقوه‌ای برای رشد دارد، یک ضرورت است.

چرا از هک رشد استفاده می‌کنیم

فرمول‌های بازاریابی قدیمی با تغییرات زیادی روبرو هستند. درگذشته، شما با رسانه‌های سنتی (به‌عنوان‌مثال رادیو و تلویزیون) تماس می‌گرفتید، هزینه‌های تبلیغات را تجزیه‌وتحلیل می‌کردید، ارتباط رسانه با مخاطبان خود را ارزیابی می‌کردید، درباره قیمت‌ها مذاکره می‌کردید و تبلیغات خود را پخش می‌کردید.

اما چه کسی می‌تواند تضمین کند که تبلیغ شما به تعداد افرادی که می‌خواهید برسد؟ یا اینکه بازده مورد انتظار سرمایه‌گذاری خود را به دست آورید؟

این‌گونه است که شرکت‌ها تبلیغات را بدون هیچ‌گونه تضمینی خریداری می‌کنند و می‌تواند بسیار گران باشد، به‌ویژه برای مارک‌هایی با بودجه محدود این کار بسیار گران تمام می‌شود.

بنابراین، سرمایه‌گذاری در تبلیغات سنتی برای بسیاری از شرکت‌ها غیرممکن شده است، هم به دلیل هزینه و هم عدم پذیرش عموم؛ بنابراین مارک‌ها به دنبال راه‌های جدیدی برای دستیابی به نتایج از طریق بازاریابی بودند و به همین دلیل است که هک رشد بسیار سروصدا کرده است.

هک رشد خود را به‌عنوان یک راه‌حل مطمئن برای شرکت‌ها نشان می‌دهد، زیرا قبل از استفاده از استراتژی‌ها بر آزمایش و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها متکی است. چنین راهبردهایی تنها در صورتی اتخاذ می‌شود که آزمایش‌ها کارایی خود را اثبات کنند.

مأموریت هک رشد این است که مشاغل را مقیاس‌پذیر، قابل تکرار و پایدار کند. فرض کنید شما در استراتژی‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنید که بازدهی تضمینی ندارند، به فرایندهایی تبدیل نمی‌شوند که نیاز به اقدامات دستی زیادی دارند و زمان و منابع زیادی را می‌طلبند. در این صورت، شرکت شما از هک رشد استفاده نمی‌کند.

 

هکرهای رشد به برخی فعالیت‌های تجاری نگاه می‌کنند و از خود می‌پرسند: چگونه می‌توان این کار را در مقیاس وسیع، با فرایندهای تکرارپذیر و به‌گونه‌ای انجام داد که شرکت زمان و هزینه زیادی را صرف نکند؟ خارج از این پرسش است که آنها به دنبال فرصت‌های رشد هستند.

این توصیف هک رشد نشان می‌دهد که چرا استارتاپ‌ها به طور گسترده از این استراتژی استفاده می‌کنند. آنها می‌توانند از این تکنیک برای رشد سریع و با منابع اندک کسب‌وکار خود استفاده کنند و توانایی آنها را برای ایجاد تأثیر در بازار به شرکای بالقوه و سرمایه‌گذاران ثابت کنند.

بنابراین، هک رشد به مقیاس‌پذیر بودن استارتاپ‌ها، انجام فرایندهای تکرارشونده و پایدار شدن آنها کمک می‌کند. شرکت‌های بزرگ همچنین می‌توانند از هک رشد برای رسیدن به اهداف خاصی مانند افزایش رشد یا عرضه محصولات یا خدمات جدید استفاده کنند.

روش‌های پیاده‌سازی هک رشد

از سیستم‌عامل‌های شخص ثالث استفاده کنید این یک ایده عالی است.

طرف‌داران رقبای خود را هدف قرار دهید. هر دو ابزار اجتماعی و پولی برای شناسایی طرف‌داران رقبای شما وجود دارد.

ایجاد محتوا برای خریداران خود. به سؤالاتی که خریداران به‌صورت آنلاین در حال تحقیق هستند پاسخ دهید.

ایجاد محتوای خاص صفحه.

ایجاد یک لیست هدفمند از ایمیل‌ها. مشتریان خود را از چشم‌اندازهای خود جدا کنید و آنها را در مورد محصولات و خدمات خود آموزش دهید.

اعلان‌های ترک سبد خرید. این فقط یک تاکتیک بزرگ است که هر پلتفرم تجارت الکترونیکی باید داشته باشد.

مسابقات میزبان.

یک جامعه منحصربه‌فرد بسازید. این یکی نیاز به کار دارد، اما اگر بتوانید مخاطبان خود را به یک جامعه تبدیل کنید، بهترین پول کارکنان توسعه کسب‌وکار را که می‌توانید خریداری کنید، دارید. هرچند این واقعاً سخت است!

Nurture Leads به طور خودکار. با استفاده از Wishpond - یک راه‌حل فوق‌العاده مقرون‌به‌صرفه. پرورش و اتوماسیون را برای مشتریان خود پیاده‌سازی کنید و نتایج شگفت انگیزی به دست آورید.

به اشتراک‌گذاری پاداش و ارجاع.

هدف‌گیری مجدد تبلیغات. با تبلیغاتی که از آنها پیروی می‌کنید، بازدیدکنندگان را به وب‌سایت خود بازگردانید. هدف‌گیری مجدد می‌تواند جستجوهای نام تجاری را تا ۱۰۰۰ increase و بازدیدها را ۷۲۰ after پس از ۴ هفته افزایش دهد.

از داده‌های خود استفاده کنید 50٪ از مشاغل نسبت دادن بازاریابی را به نتایج درآمدی مشکل می‌دانند. استفاده از داده‌ها و تجزیه‌وتحلیل ROI شما را بهبود می‌بخشد.

کارهایی را انجام دهید که مقیاس ندارند. به طوفان فکری فرصت‌ها ادامه دهید و سخت تلاش کنید تا سایر استراتژی‌های هک رشد را شناسایی کنید.

 

  • Alex Ferrie
  • ۰
  • ۰

 

 

اگر بخواهید وارد حوزه مارکتینگ و بازاریابی بشوید؛ یکی از اصطلاحاتی که خیلی به گوشتان می‌خورد، قیف فروش یا قیف بازاریابی است. این اصطلاح پرکاربرد در زمینه مارکتینگ، به معنی مشتری کردن مخاطب است. شما در هر زمینه‌ای که دست به فروش و مارکتینگ بزنید، یک سری مخاطب و یک سری مخاطب هدف دارید؛ قیف فروش به معنی این است که مخاطبانتان را تبدیل به مشتری و بعد مشتری ثابت بکنید.

 

قیف فروش چیست؟

 

اگر به شکل قیف نگاه کنید؛ دهانه آن بسیار بزرگ و وسیع است و مجرای آن بسیار کوچک. کاربرد قیف آن است که مایعات را از دهانه وسیع به مجرای نهایی و سپس به ظرف موردنظر انتقال بدهد. قیف بازاریابی هم کارش همین است. شما تعداد زیادی مخاطب هدف دارید که محصولات شما را مشاهده می‌کنند. کار قیف فروش این است که با اعتمادسازی و برطرف‌کردن نیازهای مخاطب، آن را از دهانة وسیع قیف به سمت مجرا نزدیک کند.

 با برآورده کردن نیازهای مخاطبان هدف، شما می‌توانید آنها را به مشتری تبدیل کنید و اگر بعد از اینکه مشتری شما شدند؛ بتوانید آن ها را راضی نگه دارید؛ آنها مشتری دایمی و وفادار شما خواهند شد. کار قیف فروش همین است! با تضمین کردن اینکه مشتری، به شما وفادار می‌شود؛ پیشرفت مارکتینگ شما را تضمین می‌کند.

همچنین در ظاهر قیف نکته دیگری هم نهفته است. در قیف، هرچقدر به مجرای نهایی نزدیک‌تر می‌شویم؛ قیف حجم کمتری را در خوش اختصاص می‌دهد. این به آن معناست که ما با ترفند قیف فروش، تنها تعداد کمی از مخاطبان را می‌توانیم به مشتری دایمی خودمان تبدیل کنیم.

قیف بازاریابی، یک مسیر است. مسیر و سفری که مشتری طی می‌کند. اولین ویژگی هر مسیری، سروته داشتن یا به عبارتی هدفمند بودن آن است. قیف بازاریابی یک مسیر است که برای مشتری تهیه می‌شود و هدف آن انتقال افراد از مرحله مخاطب هدف، به مرحله مشتری پایه ثابت است. مسیری که مشتری‌های شما در این قیف طی می‌کنند؛ به نام سفر مشتری شناخته می‌شود.

یک سفر خوب، سفری است که از نقطه درست شروع بشود و در کوتاه‌ترین زمان، به نقطه مقصد برسد. در مورد سفر مشتری هم همین قضیه صادق است. برای آنکه مخاطب هدف، مشتری پایه ثابت شما بشود؛ باید سفر خوبی را برایش رقم بزنید! برای آنکه بتوانید یک سفر خوب و هدفمند را برای مخاطبان و مشتریانتان رقم بزنید؛ لازم است که تدارکات لازم را برای اینکه مسیر قیف به‌درستی طی بشود؛ از قبل انجام بدهید.

 

یک سفر خوب چه مراحلی دارد؟

 

همان‌طور که گفتیم، یک سفر خوب، سفری است که نقطه آغاز و پایان آن مشخص باشد و کوتاه‌ترین مسیر برای رسیدن از مبدأ به مقصد آن طی شود. به‌منظور اینکه سفر خوبی برای مشتریانتان رقم بزنید؛ لازم است که این تضمین را از قبل برای خودتان ایجاد کنید که مراحل به‌دقت و به ترتیب طی می‌شوند. مهم‌ترین نکته درمورد درست طی شدن مراحل سفر، این است که شما از قبل درمورد این مراحل اطلاع داشته باشید. به‌هرحال، هیچ‌کس نمی‌تواند برای چیزی که از آن اطلاعی ندارد؛ برنامه‌ریزی کند.

مدل‌های مختلفی برای قیف بازاریابی، طراحی شده است. در هرکدام از این مدل‌ها، اسم مراحل و ماهیتشان متفاوت است. چیزی که در این باره بدیهی است؛ شکل کلی قیف است. در واقع با آنکه در مدل‌های مختلف مراحل مختلفی را ذکر می‌کنند؛ ولی مدل کلی قیف همه‌جا ثابت است و شما در هر حالتی؛ همان هدف نهایی را دارید.

مدل‌های مختلف قیف بازاریابی

 

بعضی از مدل‌هایی که برای قیف بازاریابی ارائه می‌شوند؛ دقیق‌تر هستند و مراحل بیشتری دارند. بعضی از این مدل‌ها هم به بیان مراحل اصلی و اساسی، اکتفا کرده‌اند. یکی از این مدل‌ها که نسبت به بقیه‌شان رایج‌تر است؛ مدل AIDA است. مراحل مدل AIDA، به شرح زیر است:

  1. آگاهی و شناخت محصول موردنظر (Awareness)
  2. تمایل یا ابراز علاقه به محصولات و کار مارکتینگ موردنظر (Interest)
  3. اشتیاق نسبت به کالای موردعلاقه (Desire)
  4. اقدام به خرید محصول مورد اشتیاق واقع شده (Action)

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید؛ در این مدل، شما بعد از تبدیل مخاطب به مشتری، او را به حال خودش رها می‌کنید. اگر از من بپرسید؛ این یک باخت بزرگ است! چرا باخت است؟ دلیل آن ساده است. چون تبدیل کردن یک مشتری به مشتری دایم، راحت‌تر و تضمینی‌تر از تبدیل کردن یک مخاطب ساده، به مشتری است. درواقع کسانی که زنده ماندن مارکتینگ شما و در نهایت، شناخته شدن برند شما را تضمین می‌کنند؛ مشتری‌های پایه ثابت شما هستند نه مشتری‌های معمولی.

بگذارید قضیه را با یک مثال برایتان روشن کنم. فرض کنید شما یک شرکت عمده‌فروشی برای روسری دارید. برای شما راحت‌تر است که هر بار سراغ مغازه‌داران جدید بروید و به آن ها جنس بفروشید؛ یا یک سری مشتری ثابت داشته باشید که همیشه از شما جنس می‌خرند؟ اگر شما بخواهید کسانی را به مشتری تبدیل کنید؛ باید همه چهار مرحله بالا را طی کنید؛ درحالی‌که برای تبدیل مشتری به مشتری ثابت؛ فقط به راضی نگه‌داشتن او نیاز دارید! بعد از تبدیل‌شدن مشتری به مشتری ثابت؛ خریدکردن او از شما تضمین شده است. در واقع درمورد شرکت عمده‌فروشی زیرشاخه نساجی، مشتری‌های ثابت شما، هروقت اجناسشان تمام شود دوباره به خود شما مراجعه می‌کنند و این مسیر برای آنها خیلی راحت‌تر و تضمین‌شده‌تر از این است که هر بار یک برند جدید را امتحان کنند. مدل‌هایی برای قیف بازاریابی ارائه شده‌اند که مراحل بعد از تبدیل مخاطب به مشتری را هم در بر می‌گیرند. مراحل بعد از فروش، به شرح زیر است:

  1. وفاداری
  2. وکیل‌مدافع

در ادامه به توضیح مراحل قبل و بعد از فروش، در قیف بازاریابی می‌پردازم. با من همراه باشید.

 

  1. آگاهی و شناخت محصول موردنظر (Awareness)

 

 آگاهی و شناخت مخاطب از محصول شما، اهمیت بسیار زیادی دارد. در دهانه قیف بازاریابی، شما باید به انجام فعالیت‌هایی دست بزنید که سبب شناخت برند شما از سوی مخاطب و یا مخاطبان هدف بشود. یکی از موضوعات مهم و اگر کم‌لطفی نکنیم، مهم‌ترین زمینه و مرحله در زمینه بازاریابی و قیف بازاریابی، تبلیغات و برندسازی است. برندسازی به شیوه‌های مختلفی ممکن است انجام شود.

 تأثیرگذارترین شیوه تبلیغات، بازاریابی تحت پوشش یا پنهان است. تبلیغات مستقیم، بر روی انتخاب شما اثر خواهند گذاشت و بازاریابی پنهان بر روی نگرش شما اثر می‌گذارد. می‌توانید حدس بزنید تغیر نگرش شما در مورد یک محصول، چقدر می‌تواند در انتخاب شما اثرگذار باشد؟ یک نمونه خوب آن، تغیر نگرش جوانان ایرانی نسبت به گوشی آیفون، از طریق تبلیغات با سیاهی‌لشکر و تبلیغات افراد معروف است. اگرچه خرید این گوشی اصلاً در ایران به دلیل قیمت بالا و کار نکردن بسیاری از ویژگی‌های آن در ایران، اصلاً به‌صرفه نیست؛ اما افراد زیادی خودشان را برای تهیه آن به آب‌وآتش می‌زنند! به طور کل شیوه‌های مختلفی برای برندسازی و تبلیغات وجود دارد که مورداستفاده بازاریاب‌هاست.

  1. تمایل یا ابراز علاقه به محصولات و کار مارکتینگ موردنظر (Interest)

 

در این مرحله مخاطبی که تبلیغات و برندسازی شما را دیده است؛ اگر احساس نیازی به خدمات آن کند؛ به برند شما علاقه‌مند می‌شود. این مرحله، دریچه‌ای برای ورود به مرحله بعد است که مخاطب شما، بعد از احساس علاقه، سعی می‌کند با تحقیقات، از کارایی شما اطمینان حاصل کند.

  1. توجه و ملاحظه

 

بعد از آنکه مخاطب هدف، از طریق تبلیغات و برندسازی با محصولات ما آشنا شد؛ سعی می‌کند با برند ما بیشتر آشنا بشود. بگذارید مثالی برای شما بیاورم. دورانی که تپ سی و اسنپ در کشورمان وجود نداشتند را یادتان میاید؟ استفاده از تاکسی‌های کلاسیک، در آن زمان، همان قدر بدیهی بود که الان استفاده از اسنپ بدیهی است. ما وقتی می‌خواهیم سفر کنیم؛ اصلاً نیازی به اینکه فکر کنیم که از چه طریقی آن کار را انجام بدهیم؛ برای ما بازکردن برنامه اسنپ یکی از بدیهیات است. اما آن اوایل این‌طور نبود. اگر به خاطرتان باشد؛ تپ سی و اسنپ یک سری تبلیغات به راه انداختند و از چهره‌های معروف و محبوب اینستاگرام در این تبلیغات استفاده کردند. تمرکز تپ سی روی کسانی بود که با گردشگری و جهانگردی، فالوورهای زیادی جذب کرده بودند. آنها از تجربه خوب و به‌صرفه‌شان با تپ سی سخن می‌گفتند.

 اگر شما فقط یکی از این تبلیغات را می‌دید شاید متوجه اینکه تبلیغ است نمی‌شدید. آنها جهانگرد بودند و تجربیات خوب دیگرشان را هم در سفرها می‌گفتند. اما این یک سری تبلیغات سازمان‌دهی‌شده با جملات ثابت بود که توسط عدة زیادی از افراد معروف در حوزه جهانگردی؛ در بازه‌ای بین یک تا دو ماه، با لحنی شبیه به یک تجربه واقعی و توصیه ازته‌دل، گفته و منتشر شد.

 شاید فکر کنید این‌ها اثری روی ذهن مردم ندارد؛ ولی باگذشت دو ماه و تبلیغات این‌چنینی؛ تپ سی و اسنپ گسترش چشمگیری پیدا کردند و الان باگذشت کمتر از ده سال از تأسیسشان؛ آنها به طور کل جای تاکسی هی قدیمی را گرفته‌اند. رسیدن به این مرحله و گسترش این‌چنینی، بدون آنکه مخاطبان را از مرحله یک آشنایی ساده بگذرانند؛ ممکن نبود.

بعد از شناختن برند و محصول، مشتری باید به آن علاقه‌مند بشود. احتمالاً خود شما هم اولین‌بار که نام اسنپ را شنیدید؛ با کنجکاوی برنامه آن را نصب کردید و با دقت سازو کارها و امکاناتی را که می‌توانست بهتان بدهد؛ برسی کرده‌اید. در مورد سایر برندها هم همین اتفاق میفتد. بعد از آگاه کردن مشتری از برند و مشتاق کردنش، شما باید در مرحله‌ای که در حال تحقیقات است؛ این اطمینان را به او بدهید که می‌توانید نیازهای او را به بهترین وجه برطرف کنید؛ وگرنه می‌رود و پشت سرش را هم نگاه نمی‌کند!

  1. تبدیل‌شدن به مشتری (CONVERSION)

 

در هر مسیری، خیلی مهم است که ما هدفمان از آن مسیر را یادمان نرود. تا این جای کار، ما موفق به جذب مخاطب شده‌ایم، اما هنوز مخاطب ما، به مشتری تبدیل نشده است، یعنی ما هنوز به هدف نهایی‌مان نرسیده‌ایم. درواقع، در این مرحله دیگر چندان کاری از دست ما ساخته نیست.

شبیه به تجربه کنکور است. بعد از بیرون آمدن از سر جلسه امتحان، تنها کاری که می‌توانیم بکنیم؛ تسبیح دست گرفت و نذر حضرت ابوالفضل کردن است! تعداد دفعاتی که در مارکتینگ، مشتری را تا این مرحله رسانده‌اند اما به هر دلیلی، منصرف شده است، از توان شمارش من و شما خارج است. تنها کاری که می‌شود کرد، برگرداندن مشتری ازدست‌رفته با تکنیک‌های مختلف است که آن هم صددرصدی و تضمینی نیست.

این مرحله مهم‌ترین مرحله و نقطه نهایی قیف بازاریابی است. می‌توان گفت پرفشارترین مرحله هم همین است. اینجا دیگر چیزی بر عهده شما نیست. بگذارید بازهم مثال کنکور را بازتر بکنم. در کنکور بعد از اتمام امتحان، شما منتظر دیدن نتایج زحمات طولانی‌مدتتان هستید؛ ولی نتیجه کنکور شما، به عملکرد متقاضیان دیگر کنکور هم بستگی دارد.

 در واقع، شما در کفه ترازوی سنجش و مقایسه قرار می‌گیرید. هر کاری که می‌شد انجام داد را هم قبل از این انجام داده‌اید. مارکتینگ هم همین است. شما باید هر چیزی که در چنته داشتید را در مراحل قبل به مخاطبان نشان می‌دادید. تصمیم نهایی و انتخاب کردن یا نکردن شما، در ین مرحله کاملاً به مشتری بستگی دارد؛ لذا؛ به‌منظور برآورد درست هدف، لازم است که در انجام مراحل قبلی سنگ تمام بگذارید!

 

مراحل بعد از فروش

 

همان‌طور که گفتم، مراحل بعد از فروش، حتی از مراحل قبل از فروش، به‌نوعی مهم‌تر هستند. درواقع، سود اصلی که مارکتینگ شما می‌تواند ببرد، از طریق مشتریان پایه ثابت است. مشتریان پایه ثابت، علاوه بر این که برای تهیه محصول، خودشان همیشه به شما مراجعه می‌کنند، برند شما را به دیگران هم معرفی می‌کنند.

بگذارید قضیه را با یک مثال روشن‌تر کنم. فرض کنید شما فردی هستید که ارادت خاصی به یکی از برندهای کفش ایرانی دارید و همیشه از این کفش‌ها استفاده می‌کنید. اطرافیان شما می‌بینند که شما مدل‌ها و رنگ‌های مختلفی از کفش‌های این برند را مصرف می‌کنید. اگر کفش‌های آن برند مطابق سلیقه‌شان باشد؛ به سمت آن مشتاق می‌شوند و اگر مطابق سلیقه‌شان نباشد؛ کنجکاو می‌شوند که چرا همیشه از این مدل کفش استفاده می‌کند؟ شما که مشتری وفاداری هستید، احتمالاً در جواب دوست یا آشناهای این‌چنینی‌تان، از کیفیت کفش‌های آن برند تعریف می‌کنید. چه‌بسا همین تعریف کردن شما، باعث جذب شدن افرادی که آن کفش چندان مطابق سلیقه‌شان نبوده هم بشود! در این قسمت من به‌اختصار، به معرفی مراحل بعد از فروش در قیف بازاریابی می‌پردازم.

 اولین مرحله بعد از فروش: وفاداری (LOYALTY)

 

همان‌طور که خاطرنشان کردم؛ کار اصلی شما تازه بعد از ایجاد مشتری شروع می‌شود. برای آنکه یک مشتری عبوری را به مشتری پایه ثابتتان تبدیل کنید؛ لازم است که راهکارهای مناسب برای جذب او را در پیش بگیرید.

کدهای تخفیف، ارائه پیشنهادهای جدید ارائه خدمات خوب و موردنیاز مشتری، چند تا از ترفندهایی است که با آنها شما می‌توانید مشتری را با ته قیف بازاریابی، نزدیک‌تر کنید.

آخرین مرحله قیف بازاریابی: وکیل‌مدافع (ADVOCACY)

 

این مرحله همان مرحله ایست که شما نه‌تنها همواره از فلان برند کفش می‌خرید و کفش‌های برند دیگری را نمی‌پوشید که با همان کفش‌ها راه میفتید و برای همه از کیفیت و زیبایی آنها حرف می‌زنید. در این مرحله شما از حالت یک مشتری معمولی خارج شده‌اید. ممکن است اطرافیان شما در این مرحله به شما تکه بیندازند که " مسئول فروش فلان شرکت شده‌ای؟" یا " اگر می‌دانستند آن‌قدر هوایشان را داری استخدامت می‌کردند!"

در این مرحله، شما بدون آنکه پولی دریافت کنید، شبیه به بازاریاب برند موردنظر برخورد می‌کنید. این اتفاق عالی‌ترین سطحی است که قیف بازاریابی می‌تواند به خودش ببیند.

 

خلاصه مطالب

قیف بازاریابی یا قیف فروش، ابزاری در دست کارشناس‌های بازاریابی است. این قیف تمام تلاشش را می‌کند که مخاطبی که لبه‌اش ایستاده را از لبه قیف به درون ظرف موردنظر پرت کند. در قیف بازاریابی مراحل مختلفی وجود دارند. همان‌طور که می‌دانید، قیف بازاریابی، یک دهانه گشاد دارد و هرچه به سمت پایی میاید، این دهانه کوچک‌تر می‌شود. هرکدام از بخش‌های این قیف، مراحلی را در بر می‌گیرند. عده‌ای قیف بازاریابی را تنها تا مرحله فروش یا تبدیل مخاطب به مشتری، مدل‌بندی کرده‌اند ولی مراحل بعد از جذب مشتری، از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و ارزش افزوده بیشتری را برای مارکتینگ شما ایجاد می‌کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Alex Ferrie
  • ۰
  • ۰

بسیاری از شرکت‌ها تصور می‌کنند که ایجاد یک نام تجاری بیشتر یک هنر است تا یک علم. بااین‌حال، مطالعات اخیر نشان می‌دهد که بهترین شرکت‌ها از ترکیبی از هر دو استراتژی استفاده می‌کنند تا تصمیماتی را بگیرند که در سطح احساسی و منطقی برای مشتریانشان جذاب باشد.

تحقیقات در زمینه بازاریابی علوم اعصاب به‌عنوان راهی برای نشان‌دادن برندها به نحوه واکنش مغز به محرک‌های خاص پدیدار شده است. درحالی‌که علوم اعصاب بیشتر بر رفتار مغز تمرکز می‌کند، "بازاریابی عصبی" به این موضوع می‌پردازد که چگونه شرکت‌ها می‌توانند استراتژی‌های آگاهی از نام تجاری خود را برای تأثیرگذاری بر مشتریان در سطح روان‌شناختی تطبیق دهند.

 

 

بازاریابی عصبی مجموعه‌ای از روش‌های جدید در حوزه بازاریابی است. در این نوع مدل از بازاریابی تمرکز بر فناوری‌های پزشکی مانند تصویربرداری از مغز افراد برای تشخیص واکنش‌های مغز آنها به انواع محرک‌ها دررابطه‌با بازاریابی است.

در این نوع بازاریابی برای تشخیص برخی از فعالیت‌ها در قسمت‌هایی از مغز محققان از فناوری  fMRI استفاده می‌کنند. با این روش می‌توان درک کرد که مصرف‌کنندگان چرا و در چه زمانی تصمیم می‌گیرند اجناسی را خریداری کنند و کدام قسمت از مغز به آنها دستور این کار را می‌دهد. این کار با اندازه‌گیری تغییرات فعالیت در بخش‌هایی از مغز افراد تشخیص داده می‌شود.

بازاریابی عصبی روش نوین بازاریابی و مشتری‌مداری است به‌گونه‌ای که در این روش مشتری‌ها درحالی‌که هزینه کمتری پرداخت می‌کنند نتایج مطلوب‌تری را کسب می‌کنند.

با این روش درک متقابلی از فروشنده و خریدار ایجاد می‌شود که در نهایت رضایت دو طرف را در بر دارد.

در روش‌های بازاریابی سنتی معمولاً شاهد رفتارهای کورکورانه و عمدتاً بی­هدف و به شکل آزمون‌وخطا هستیم.

در روش بازاریابی عصبی با اسکن مغز و برسی حرکات چشم می‌توان این کار را به شکل علمی و تخصصی انجام داد.

در این روش دانشمندان سؤالی را طرح می‌کنند به طور مثال: آیا شما این محصول را دوست دارید؟ پاسخ هر فرد به این سؤال می‌تواند متفاوت باشد و ممکن است همیشه پاسخ درست نباشد. تحلیلگران بازاریابی از این روش برای اندازه‌گیری ترجیحات مصرف‌کننده به خریدن یا عدم تمایل به خرید استفاده می‌کنند.

دانش بازاریابی عصبی به فروشندگان کالا کمک می‌کند محصولات و خدمات خود را به‌گونه‌ای طراحی و تولید کنند که در بازار رقابت مؤثرتر عمل کند. با این روش کمپین‌های بازاریابی بیشتر بر پاسخ مغز متمرکز شده‌اند و نه آزمون‌وخطا.

 

 

در بازاریابی عصبی مصرف‌کننده به کالای موردنظر آنها واکنش نشان می‌دهد، آیا رنگ بسته‌بندی، صدایی که جعبه هنگام تکان دادن ایجاد می‌کند یا این ایده که آنها چیزی را دارند که مصرف‌کنندگان دیگر ندارند.

به بیان دیگر بازاریابی عصبی کاربرد علوم اعصاب در بازاریابی است. بازاریابی عصبی شامل استفاده مستقیم از تصویربرداری مغز، اسکن یا سایر فناوری‌های اندازه‌گیری فعالیت مغز برای سنجش پاسخ سوژه به محصولات خاص، بسته‌بندی، تبلیغات یا سایر عناصر بازاریابی است.

 

معمولاً همواره ما در یک چالش بازاریابی عصبی هستیم زیرا کمپین‌های بازاریابی تقریباً همیشه سعی در ایجاد نوعی فعالیت مغزی در ذهن افراد دارند که منجر به رفتار مطلوب آنها به‌عنوان‌مثال، خرید محصول شود.

 

بسیاری از مردم با چالش پپسی آشنا هستند: محققان در طی یک آزمایش حقایقی را دریافتند:

در این آزمایش شرکت‌کنندگان با چشمانی بسته باید از دو لیوان نوشابه که در اختیارشان گذاشته شده بود یکی را انتخاب می‌کردند.

تقریباً همه شرکت‌کنندگان طعم پپسی را می­پسندیدند و پپسی برنده می‌شد. اما حقیقت این است که درحالی‌که همه طعم پپسی را دوست دارند این کوکاکولا است که بر بازار مسلط شد.

 

واقعیت این است که مغز تصاویر و ایده‌های تبلیغاتی را به‌خاطر می‌آورد و افکار و احساسات مرتبط با آن نام تجاری نشان‌دهنده واکنش‌های مهم در انتخاب و خرید آن محصول است.

پس در نتیجه بازاریابی عصبی مطالعه رسمی پاسخ‌های مغز به تبلیغات و مارک‌های تجاری است و تنظیم آن پیام‌ها بر اساس بازخورد برای جلب پاسخ‌های حتی بهتر است.

 

فقط چند قسمت از مغز تمایل به تحریک یا عدم آن را در بازاریابی عصبی نشان می‌دهد:

Nucleus accumbens - انتظار لذت را ایجاد می‌کند

قشر پیش پیشانی تفکر بالاتر را کنترل می‌کند

هیپوکامپ به حافظه کمک می‌کند

Insula - محرک‌های دردناک را پیش‌بینی و اجتناب می‌کند

قشر پیشانی ناامیدی را زمانی ثبت می‌کند که پاداش مورد انتظار محقق نشود

 

درحالی‌که فناوری دخیل در بازاریابی عصبی بسیار پیچیده است، فرض ساده این است که ممکن است مصرف‌کنندگان دروغ بگویند و احساس واقعی خود را بازگو نکنند.

و یا حتی اگر مصرف‌کنندگان دروغ نگویند، اغلب ممکن است آنچه را که فکر می‌کنند را نتوانند به‌درستی به زبان نیاورند.

 دانشمندان عقیده دارند که ۹۵ درصد از کل افکار ما در ضمیر ناخودآگاه اتفاق می‌افتد. در این صورت روش‌های تحقیق سنتی نمی‌توانند این افکار را اندازه‌گیری کنند.

چه کسی بازاریابی عصبی را پیاده‌سازی می‌کند؟

بازاریابی عصبی روش بسیار هزینه‌بری است در حقیقت، خرید یک دستگاه fMRI می‌تواند تا ۵ میلیون دلار هزینه داشته باشد و تشکیل گروه‌هایی از افراد برای اجرای این آزمایش نیز بسیار گران تمام می‌شود.

مایکروسافت از داده‌های EEG برای درک بهتر تعامل کاربران خود با رایانه‌های شخصی و لپ‌تاپ خود، از جمله احساس "تعجب، رضایت و سرخوردگی" استفاده می‌کند.

صرف‌نظر از هزینه قابل‌توجه آن، بازاریابی عصبی هنوز دارای طیف وسیعی از مخالفان و کسانی است که به این روش بدبین‌اند.

این نگرانی‌ها شامل اتهامات نظیر شستشوی مغزی افراد و سؤالاتی در مورد اینکه رفتار مغز چقدر بر رفتار مصرف‌کنندگان تأثیر می‌گذارد و ناتوانی در به‌کارگیری تکنیک‌های بازاریابی عصبی در عرصه تجارت است.

بااین‌حال، همان‌طور که بسیاری از کاربران برجسته بازاریابی عصبی گواهی می‌دهند، بازاریابی عصبی تخیلات بازار را به خود جلب کرده است.

بازاریابی عصبی برای چه مشتریانی مؤثر است؟

بازاریابی عصبی یک روش برای تعیین ترجیحات مشتری و وفاداری به یک نام تجاری است، زیرا می‌تواند تقریباً برای هرکسی که در مورد یک محصول یا شرکت نظر داده است اعمال شود.

این بازاریابی بر ایجاد تأثیرات مثبت و به‌یادماندنی در ذهن مشتریان متمرکز است. بازاریابی عصبی این تأثیرات را اندازه‌گیری می‌کند، اما هرکسی می‌تواند اکتشافات اساسی را انجام داده و محصول یا خدمات خود را طوری تنظیم کند که نیازهای ناخودآگاه مصرف‌کننده را منعکس کند.

به‌عنوان‌مثال، در این روش دستگاه‌های حسی که خاطرات را ایجاد یا برانگیخته می‌کنند، می‌توانند به‌راحتی استفاده شوند عطر نان تازه، خاطرات داستان‌های گذشته یا یک اثر منتشر شده یا یک تجربه مشترک، یک زبان تحریک‌کننده و..

اینها همه نمونه‌های مؤثر از بازاریابی عصبی هستند که تقریباً در هر کسب‌وکاری با هراندازه ای قابل‌استفاده هستند.

کمپین بازاریابی عصبی چگونه توسعه می‌یابد؟

اگرچه کار آنها به‌شدت بر قسمت قابل‌مشاهده تبلیغات تأثیر می‌گذارد، اما بازاریابان عصبی عمدتاً بر کار پشت‌صحنه این تبلیغات تمرکز می‌کنند. آنها نسبت به مطالعه پیام‌ها یا علامت تجاری مناسب کمتر از مطالعه احساسات و خاطرات ناشی از آن پیام اهمیت می‌دهند.

 

کمپین بازاریابی عصبی بیشتر به دنبال افراد و مصرف‌کنندگان است. درحالی‌که بازاریابی معمولی به طور گسترده‌ای از بخش متفاوتی از مشتریان به دست می‌آید، از طریق روش‌های مختلف (گروه‌های متمرکز، نظرسنجی، سوابق مشتریان و غیره) ، بازاریابی عصبی به‌طورجدی بر روی افراد آزمون بازاریابی متمرکز می‌شود.

 

در این راستا، دستگاه‌های MRI و EEG برای نظارت بر فعالیت مغزی شرکت‌کنندگان قبل، حین و بعد از قرارگرفتن در معرض تکنیک‌های بازاریابی عصبی مورداستفاده قرار می‌گیرند. از دیگر سنسورهای فیزیولوژیکی که ضربان قلب، تنفس و واکنش پوست را کنترل می‌کنند نیز ممکن است در این روش استفاده شود.

 

بازاریابی عصبی بستگی به فرایندی دارد که به‌عنوان آماده‌سازی شناخته می‌شود. یک واکنش الکتروشیمیایی در مغز انسان که هرگاه موضوعی برای اولین‌بار مطرح می‌شود شروع می‌شود.

 آماده‌سازی به مغز اجازه می‌دهد تا هر چیزی را که در مورد یک موضوع خاص می‌داند به‌خاطر بیاورد. حتی قبل از اینکه ذهن خودآگاه از محرکی آگاه شود، ذهن ناخودآگاه در حال پردازش و پاسخ‌دهی به این رویداد است.

همه این اتفاقات تنها در یک ثانیه روی می‌دهد؛ بنابراین، بازاریابی عصبی بیشترین اهمیت را به ضمیر ناخودآگاه می‌دهد که پاسخ برای اولین‌بار در آن شکل می‌گیرد.

 

هنگامی که مغز مصرف‌کننده آماده می‌شود، اطلاعات و محرک‌های جدیدی معرفی می‌شود تا به مغز اجازه دهد این اطلاعات جدید را با آنچه در حال حاضر می‌داند مقایسه کند و نظرات آگاهانه‌ای در مورد محصول ایجاد و بیان کند. این اطلاعات با اطلاعاتی که قبلاً در مرحله آماده‌سازی گردآوری شده است مقایسه می‌شود.

 

پس از جمع‌آوری تمام داده‌ها، ساختار کمپین بازاریابی بیشتر شبیه به یک کمپین بازاریابی "سنتی" می‌شود. بر اساس داده‌های عصبی و حسی جمع‌آوری‌شده، تیم بازاریابی گسترده‌تر، کمپین را توسعه داده و تنظیم می‌کند تا حداکثر تعامل و حفظ رابطه را با مصرف‌کنندگان ایجاد کند.

 

 

عناوین شغلی مرتبط با استراتژی‌های بازاریابی عصبی

مدیران مشتری

مدیران مشتری مسئول توسعه و ارائه مطالعات عصبی هستند که توسط مشتریان (اغلب با رتبه بالا) انجام می‌شود.

این افراد ایجاد روابط با ذی‌نفعان کلیدی و همچنین درک عمیق نیازها و اهداف تجاری مشتری را در دستور کار دارند. همچنین آنها مجموعه‌ای فعال از اهداف و تحویل را به مشتریان حفظ می‌کنند

تقطیر اطلاعات و بینش کیفی از داده‌های کمی، و ارائه نتایج مطالعات عصبی به طور مستقیم به مراجعان، به آنها کمک می‌کند تا درک داده‌های ارائه شده را نیز تفسیر کنند.

مدیران مشتری بینش‌های کاربردی از مطالعات عصبی را توسعه داده و در جهت پیاده‌سازی آنها تلاش می‌کنند.

آموزش و مهارت

مدیران مشتری مرتبط با بازاریابی عصبی به مدرک کارشناسی (یا ترجیحاً بالاتر) در تجارت یا علوم اجتماعی و سیاسی احتیاج دارند. کلاس‌های روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و علوم سیستم نیز مفید خواهد بود. علاوه بر این، مدیران مشتری به پنج تا ده سال تجربه در مدیریت مستقیم مشتریان و همچنین تجربه قابل‌توجه در تحقیقات بازار و برند، تجزیه‌وتحلیل تبلیغات، تحقیقات جمعیت‌شناختی و توسعه محصول نیاز خواهند داشت.

 

مشاوران بازاریابی عصبی

مشاوران بازاریابی عصبی (مربیان/مربیان/مربیان) اطلاعات به‌دست‌آمده از روش‌های بازاریابی عصبی را گرفته و سایر شرکت‌ها را در مورد نحوه پیاده‌سازی این یافته‌ها با کسری از هزینه بازاریابی عصبی رسمی آموزش می‌دهند.

آنها از دانش موجود در زمینه بازاریابی عصبی استفاده می‌کنند و شرکت‌ها را مجهز می‌کنند تا این دانش را در استراتژی‌های فروش، بازاریابی و ارتباطات موجود خود به کار گیرند.

بر اساس یافته‌های داده‌های عصبی و حسی، شرکت‌کنندگان را به‌صورت جداگانه یا در کارگاه‌ها آموزش دهید تا به زبان تصمیم‌گیرندگان پیام دهند و صحبت کنند.

ارائه مشاوره در مورد نحوه ایجاد وب‌سایت‌های شرکت، مطالب بازاریابی و نام تجاری کلی و پیام‌رسانی "بیشتر برای مغز"

آموزش و مهارت

مشاوران در این زمینه به طور ایدئال دارای سابقه تحصیلی هستند که دارای ترکیبی از بازاریابی، روان‌شناسی و علوم اعصاب شناختی است. هرگونه تجربه قبلی در زمینه بازاریابی و ارائه الزامی است. مهارت‌های ارتباطی عالی نیز ضروری است و استاندارد هر برنامه آموزشی بازاریابی خوب است.

 

تحلیلگر تحقیقات بازار

تحلیلگران تحقیقات بازار انجام بازاریابی عصبی و سایر تحقیقات کیفی، به‌منظور یادگیری واکنش‌های آگاهانه و ناخودآگاه مشتریان نسبت به محصولات و پیام‌های ارائه شده را بر عهده دارند.

تجزیه‌وتحلیل و ارزیابی داده‌های عصبی و سایر داده‌های جمع‌آوری‌شده از سایر روش‌های تحقیق

بر اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده، در مورد نحوه اصلاح محصول و یا پیام‌رسانی به مشتریان از دیگر وظایف آنهاست.

آموزش و مهارت

تحلیلگران تحقیقات بازار حداقل به مدرک کارشناسی در تحقیقات بازار یا رشته‌های مرتبط مانند آمار احتیاج دارند. کسانی که مایل به تخصص در بازاریابی عصبی هستند نیز لازم است کلاس‌های روان‌شناسی و علوم اعصاب را گذرانده یا حداقل در معرض آن قرار بگیرند.

به دلیل ماهیت پیشرفته تحقیق، یا برای کسانی که به دنبال پست‌های رهبری هستند، ممکن است مدرک کارشناسی ارشد نیز موردنیاز باشد. تحلیلگران پژوهشی اغلب در دوران مدرسه کارآموزی را گذرانده‌اند و همچنین باید به دنبال تجربه در مشاغلی باشند که نیاز به جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها دارد.

 

نتیجه‌گیری

بازاریابی عصبی درست بر اساس نام خود و به‌ویژه در بالاترین سطوح در دوجهان بسیار متفاوت عمل می‌کند: بازاریابی و عصب‌شناسی.

 بنابراین، آژانس‌های بازاریابی عصبی به دنبال افرادی خواهند بود که در درجه اول افراد تجاری هستند که می‌توانند با دانشمندان علوم اعصاب ارتباط برقرار کنند و برعکس، آنها راحت می‌توانند اصطلاحات فنی را به اطلاعاتی تبدیل کنند که تصمیم‌گیرندگان آن را درک کنند. آموزش بازاریابی به شما کمک می‌کند تا با افرادی که در هر دو طرف هستند ارتباطی متقاعدکننده برقرار کنید.

 

ازآنجاکه بازاریابی عصبی بین روان‌شناسی و علم قرار دارد، دوره‌های رفتاری مصرف‌کنندگان برای متخصصان آینده بسیار مفید خواهد بود. درک فناوری پشت این عمل نیز یکی از جنبه‌های اصلی برنامه‌های بازاریابی عصبی است، اما این فناوری همچنان به طور منظم در حال تغییر است. امروزه fMRIها و EEGها موردتوجه قرار می‌گیرند. بااین‌حال، در آینده، ممکن است تکنیک‌های اندازه‌گیری مغز بسیار پیشرفته‌تر باشند.

بنابراین مغز خود را آماده کرده و با مدارس و مشاورانی صحبت کنید که می‌توانند به شما در مسیر شغلی فعال در زمینه بازاریابی کمک کنند.

  • Alex Ferrie